ІСТОРИКО-ФІЛОСОФСЬКІ МЕТОДИ В КУЛЬТУРОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ

Освітня програма: ОПП Культурологія 2021

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
ІСТОРИКО-ФІЛОСОФСЬКІ МЕТОДИ В КУЛЬТУРОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ
Код дисципліни
ВБ 2.05
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2024/2025
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 1. Мати навички критичного мислення, викладати у зрозумілий спосіб власні думки, здійснювати їх аргументацію. ПРН 2. Аналізувати, коментувати, узагальнювати, наукові та аналітичні тексти культурологічного характеру. ПРН 4. Знати та розуміти теоретичні підходи до визначення культури, її проявів та форм існування. ПРН 5. Збирати, упорядковувати та аналізувати інформацію щодо культурних явищ, подій та історико-культурних процесів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення цього курсу студенти мають знати основні етапи та характеристики історико-культурного процесу; основні здобутки матеріальної та духовної культури; знати базові культурологічні поняття та категорії; використовувати сучасні методи та інструменти культурології, методи аналізу даних та інформаційні технології для проведення наукових досліджень, аналізувати і презентувати результати досліджень, аргументувати висновки. 2. Вміти збирати та інтерпретувати інформацію щодо методології феноменів та явищ культури, культурних процесів та подій; застосовувати основні методи, терміни, категорії і методологічний апарат культурології в аналізі соціально-культурних явищ та процесів; пояснювати сутність феномену культури, її ролі у людському житті;
Зміст навчальної дисципліни
Тема 1. Предмет та завдання курсу «Історико-філософські методи в культурологічних дослідженнях» Тема 2. Поняття метод і методологія у сфері культури. Класична, некласична, постнекласична методології науки. Специфіка методології культурології і особливості її становлення як самостійної наукової дисципліни Обговорення роботи «Істина і метод» Г.-Г.Гадамера Тема 3. Формування наукового образу гуманітарного знання за часів античності Тема 4. Систематизація знання у культурі раннього Нового часу. Розуміння методу, теорії (Ф.Бекон,Р.Декарт,Б.Спіноза,Г.Ляйбніц) Тема 5. Культура у контексті класичного гуманітарного знання XIX - поч. XX ст. (описовий, біографічний, порівняльно-історичний, ретроспективний і ін. методи Самостійна робота №1 на тему проблем історико-філософських методів в культурологічних дослідженнях на базі баденської школи неокантіанства/ неопозитивізму/ феноменології і ін. Тема 6. Некласичні методи вивчення культури в гуманітарному знанні XX ст.(Дж.Віко, Й.Гердер) Контрольна робота Обговорення роботи «Ідеї до філософії історії людства» Й. Гердера Тема 7. Нові методи дослідження культури XX ст. (культурно-антропологічні, семіотичні, структуралістські, пост структуралістські, кросс-культурні) Тема 8. Розуміння методу і методології у ІІ пол. XX – поч.XXI ст. Постмодернізм. Постструктуралізм Самостійна робота №2: дослідження конкретного історико-філософського методу(за вибором студента) у контексті культурологічних досліджень
Рекомендована та необхідна література
1. Горський, В. Історія української філософії : курс лекцій : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / В. С. Горський. – 3-тє вид. – Київ: Наук. думка, 1997. – 285с. 2. Культурологія. К: Фоліо, 2013. 3. Попович М. В. Нарис історії культури України. – К.: «АртЕк», 1998. – 728 с. 4. Руденко С.В. Філософські погляди В.П.Петрова. – К., 2008; 5. Русин М., Огородник І. Історія української філософії. Навчальний посібник. К:ВПЦ «Київський університет», 2008. – 591 с. 6. Сковорода Г.С. Повна академічна збірка творів. – Х.:ТОВ «Майдан», 2010. – 1398 с. 7. Транквіліон-Ставровецький К. Зерцало богословії. // Україна: філософський спадок століть. Хроніка-2000. – Вип. 37-38. – К., 2000. – С.251-263 8. Україна: філософський спадок століть // Хроніка – 2000, №№ 37-38, 39-40. 9. Федів Ю.О., Мозгова Н.Г. Історія української філософії. – К., 2000; 10. Філософський енциклопедичний словник. – К.: Абрис, 2002.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Загальний обсяг 90 год., в тому числі: Лекцій – 22 год. Семінари – 10 год. Самостійна робота - 58 год.
Методи та критерії оцінювання
5 балів – студент у повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно та аргументовано його викладає, глибоко та всебічно розкриває зміст поставленого завдання, використовуючи обов’язкову та додаткову літературу 4 бали - студент у достатньому обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно його викладає, але може не вистачати аргументації в поясненнях, в основному розкриває зміст поставленого завдання, використовує обов’язкову літературу. Допускаються несуттєві неточності 3 бали – в цілому володіє навчальним матеріалом, але не демонструє глибини знань, не спирається на необхідну навчальну літературу, Має у відповіді суттєві неточності 2 бали – не в повному обсязі володіє матеріалом, фрагментарно та поверхово його викладає, недостатньо розкриває зміст поставлених питань. Має суттєві помилки у відповіді
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української філософії та культури
Філософський факультет