POPULAR CULTURE STUDIES: МАСОВА КУЛЬТУРА ТА КУЛЬТУРА ПОВСЯКДЕННОСТІ
Освітня програма: ОПП Культурологія 2021
Структурний підрозділ: Філософський факультет
Назва дисципліни
POPULAR CULTURE STUDIES: МАСОВА КУЛЬТУРА ТА КУЛЬТУРА ПОВСЯКДЕННОСТІ
Код дисципліни
ОК 43
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2024/2025
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
8
Результати навчання
ПРН 2. Аналізувати, коментувати, узагальнювати,
наукові та аналітичні тексти культурологічного
характеру
ПРН 4. Знати та розуміти теоретичні підходи до
визначення культури, її проявів та форм існування
ПРН 5. Збирати, упорядковувати та аналізувати
інформацію щодо культурних явищ, подій та
історико-культурних процесів
ПРН 6. Виявляти, перевіряти та узагальнювати
інформацію щодо різноманітних контекстів
культурної практики, визначати ступінь їх
актуальності із застосуванням релевантних джерел,
інформаційних, комунікативних засобів та
візуальних технологій.
ПРН 7. Розуміти чинники культурної динаміки, принципи періодизації культурних процесів, їх специфічні риси та характеристики.
ПРН 8. Інтерпретувати культурні джерела (речові,
друковані, візуальні, художні) з використанням спеціальної літератури та визначених методик, аргументовано викладати умовиводи щодо їх змісту.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення цього курсу студенти мають знати основні етапи та характеристики історико-культурного процесу, здобутки матеріальної та духовної культури, їхні суттєві риси; історію становлення та розвитку мистецтва, особливості функціонування мистецтва в системі культури певної історичної епохи; основи етики, естетики, соціології культури; базові культурологічні поняття та категорії; основні культурологічні теорії та методи культурологічних досліджень, у т.ч. методи філософії культури, культурної антропології, соціології культури.
2. Вміти збирати та інтерпретувати інформацію щодо феноменів та явищ культури, культурних процесів та подій; пояснювати сутність феномену культури, її роль у людському житті; застосовувати поняттєво-категоріальний апарат теоретичної культурології для дослідження феномену масової культури та структур повсякденного життя.
Зміст навчальної дисципліни
Тема 1. Феномен «масової культури»
Тема 2. Характерні риси та функції масової культури
Тема 3. Співвідношення масової, елітарної, популярної та народної культур
Тема 4. Практичні виміри масової культури. Масове мистецтво
Тема 5. Масова культура як культура масового суспільства
Тема 6. Масова культура як об’єкт дослідження Франкфуртської школи
Тема 7. Структурно-семіотичний аналіз масової культури. Постструктуралізм
Тема 8. Culture Studies
Тема 9. Феміністична теорія масової культури
Тема 10. Масова культура у дискурсі постмодернізму
Тема 11. Культура споживання в епоху інформаційного (постіндустріального) суспільства
Тема 12. Масова культура в Україні
Контрольна робота №1
Самостійна робота №1
Частина 2. Культура повсякденності
Тема 1. Феномен повсякденності як об’єкт наукового дослідження
Тема 2. Історіографія феномену повсякденності. «Повсякденнознавство» як науковий напрям.
Тема 3. Повсякденність в контексті філософських та соціологічних досліджень
Контрольна робота №2
Тема 4. Простір повсякденності: дім, поселення
Тема 5. Тіло людини у просторі культури повсякденності
Тема 6. Їжа в культурі повсякденності
Тема 7. Одяг, зачіска, косметика та аромати у повсякденному житті
Тема 8. Світ приватного життя в культурі повсякденності
Самостійна робота №2: Конспект першоджерел
Самостійна робота №3: Індивідуальна проектна робота, присвячена аналізу структур культури повсякденності (за вільним вибором студента)
Рекомендована та необхідна література
1. Бежнар Г.П. Навчальний посібник «Теорія масової культури: курс лекцій» Київ, 2021. – 49 с. Електронний ресурс. URL: http://philosophy.univ.kiev.ua/uploads/editor/Files/Kafedry/Ukrainian_philosophy/МК_Бежнар.pdf
2. Бродель Ф. Матеріальна цивілізація, економіка і капіталізм XV-XVIII ст. – К.:Основи,1995. –Т.1. Структури повсякденності: можливе і неможливе.
3. Вальденфельс Б. Топографія Чужого: студії до феноменології Чужого. – К.: ППС, 2004.– 206 с.
4. Диса К. Історія повсякденного життя в ранньомодерній Європі. – К.: Видавничий дім Києво-Могилянська академія,2014. – 302 с.
5. Еліас Н. Процес цивілізації. Соціогенетичні і психогенетичні дослідження. – К.:Видавничий дім «Альтернативи»,2003. – 672 с.
6. Лебедєв В. О. Анатомія масової культури: монографія. – Х.: Форт, 2010. – 164 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Загальний обсяг годин 240, у тому числі:
Лекцій – 60 год.
Семінарів – 30 год.
Самостійна робота – 150 год.
Методи та критерії оцінювання
1. Аудиторна робота:
Усна відповідь:
5 балів – студент у повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно та аргументовано його викладає глибоко та всебічно розкриває зміст поставленого завдання, використовуючи обов’язкову та додаткову літературу.
4 бали - студент у достатньому обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно його викладає, але має місце недостатня аргументація в поясненнях, в основному розкриває зміст поставленого завдання, використовує обов’язкову літературу. Допускаються несуттєві неточності.
3 бали – в цілому володіє навчальним матеріалом, але не демонструє глибини знань, не спирається на необхідну навчальну літературу. Має у відповіді суттєві неточності.
Участь у дискусії:
З бали – доповнення змістовне, поглиблює/ розширює коло обговорюваних
питань,
2 бали – доповнення змістовне, але суттєво не розширює зміст дискусійного кола питань.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Валентина
Григорівна
Нападиста
Кафедра етики, естетики і культурології
Філософський факультет
Філософський факультет
Ганна
Петрівна
Бежнар
Кафедра української філософії та культури
Філософський факультет
Філософський факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра етики, естетики і культурології
Філософський факультет
Кафедра української філософії та культури
Філософський факультет