Оцінка водоресурсного потенціалу (світовий досвід)
Освітня програма: Гідрологія та інтегроване управління водними ресурсами
Структурний підрозділ: Географічний факультет
Назва дисципліни
Оцінка водоресурсного потенціалу (світовий досвід)
Код дисципліни
ОК.03
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2024/2025
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
ПРН01. Аналізувати особливості природних та антропогенних систем і об'єктів геосфер Землі. ПРН06. Вміти здійснювати екологічну оцінку, аудит, ліцензування, сертифікацію використання природних ресурсів, прогнозувати розвиток екологічних, технологічних, економічних та соціальних наслідків на окремих об’єктах природокористування. ПРН09. Розробляти та впроваджувати механізми територіального менеджменту, геопланування, здійснювати моніторинг регіонального розвитку, складати плани та програми. ПРН14. Виявляти, оцінювати та картографувати водоресурсний потенціал територій, використовувати стандартні методи польових та камеральних досліджень різних водних об’єктів. ПРН15. Використовувати спеціалізовані бази даних та спеціалізоване програмне забезпечення для вирішення фахових завдань.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати теоретичні основи загальної гідрології, гідрохімії, гідроекології, кліматології, геології тощо; основні особливості формування природних водних об’єктів та їх функціонування під дією антропогенної діяльності, сучасні кількісні та якісні методи оцінювання водоресурсного потенціалу, дефіциту водних ресурсів; суть глобальних процесів, які є критичними викликами для довкілля і людства на планеті у ХХІ ст., одним з яких є використання прісної води.
Вміти розраховувати та оцінити в межах досліджуваної території (чи країни) водні ресурси (місцеві, припливні та загальні), водоресурсний потенціал, водозабезпеченість та її просторовий розподіл, дефіцит водних ресурсів за гідрологічним, гідролого-біологічним та економіко-географічним методами та його причини (географічні чи соціально-економічні).
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна «Оцінка водоресурсного потенціалу (світовий досвід)»присвячена вивченню світового досвіту щодо оцінювання водоресурсного потенціалу, формуванню у студентів здатності застосовувати набуті після прослуховування курсу знання та навички для досягнення цілей раціонального використання водних ресурсів, їх збереження, захисту і покращення якісного стану. Окремими складовими дисципліни є наступні питання: поняття про водні ресурси загалом та про ресурси прісних вод, як найцінніших водних ресурсів (відновні та невідновні), стік води річок, як щорічно поновлюваний водний ресурс та найбільш доступний ресурс прісних вод для використання, глобальний розподіл запасів води та частка прісних вод від загального об’єму води на Землі, традиційні і альтернативні джерела прісної води у світі, основні методи альтернативних водних технологій та тренди щодо залучення альтернативних джерел води, використання водних ресурсів для сільськогосподарських, промислових і господарсько-питних потреб у світі, географічні та соціально-економічні причини глобального водного дефіциту та методи його оцінювання дефіциту водних ресурсів, забруднення природних вод, вплив антропогенної діяльності на природний хімічний склад води та її якість, як один з головних ризиків для планети, актуальні заходи для досягнення цілей збереження, захисту і покращення якості та раціонально використання водних ресурсів, основні узагальнені показники безпечної води, як базового права людини, проголошене ООН.
Рекомендована та необхідна література
1. Загальна гідрологія: підручник / В.К. Хільчевський, О.Г. Ободовський, В.В. Гребінь та ін. / За ред. В.К. Хільчевського та О.Г. Ободовського. К.: ВПЦ «Київський університет», 2008. 399 с. 2. Обухов Є.В. Сучасні показники забезпеченості населення водними ресурсами // Український гідрометеорологічний журнал, 2011. №8. 176-181. 3. Хільчевський В.К., Гребінь В.В. Водні об’єкти України та рекреаційне оцінювання якості води: навч. Посібник. К.: ВПЦ «Київський університет», 2022. 300 с. 4. Яцик А.В. Водні ресурси: використання, охорона, відтворення, управління: Підручник для студентів вищих навч. закладів/А.В. Яцик, Ю.М. Грищенко, Л.А Волкова, І.А. Пашенюк. К.: Генеза , 2007. 360 с. 5. Directive (EU) 2020/2184 of the European Parliament and of the Council of 16 December 2020 on the quality of water intended for human consumption (recast) (Text with EEA relevance). URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2020/2184/oj.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінарське заняття, опитування, самостійна робота, контрольна робота, іспит.
Методи та критерії оцінювання
Умови допуску до іспиту: рекомендований мінімум для допуску – 36 балів. Для студентів, які набрали сумарно меншу від 36 балів (рекомендований мінімум) кількість, обов’язковою умовою для отримання допуску до іспиту є написання рефератів по питанням пропущених чи недостатньо засвоєних тем. - підсумкове оцінювання у формі іспиту проводиться в письмовому форматі. Максимальна кількість балів під час складання іспиту – 40, мінімальна кількість балів, що додаються до семестрових – 24 (60% максимальної кількості балів, відведених на іспит). Підсумкова оцінка з дисципліни складається із балів, набраних студентом за результатами семестрового контролю за першою та другою частинами і балів підсумкової контрольної роботи.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Марина
Володимирівна
Гопцій
Гідрології та гідроекології
Географічний факультет
Географічний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Гідрології та гідроекології
Географічний факультет