Лексикологія та фонетика сучасної української мови (Ч.1 КД «Мовознавчий дискурс»)

Освітня програма:

Структурний підрозділ:

Назва дисципліни
Лексикологія та фонетика сучасної української мови (Ч.1 КД «Мовознавчий дискурс»)
Код дисципліни
ОК.18 (Частина 1)
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2024/2025
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та іноземною мовою усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 9. Характеризувати діалектні та соціальні різновиди української мови, описувати соціолінгвальну ситуацію. ПРН 10. Знати норми літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності. ПРН 11. Знати принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних жанрів і стилів державною та іноземною (іноземними) мовами. ПРН 12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН 17. Збирати, аналізувати, систематизувати й інтерпретувати факти мови й мовлення й використовувати їх для розв’язання складних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: • загальну структуру сучасної української мови; • одиниці фонетичного, лексичного, морфологічного, синтаксичного рівнів української мови; • функції одиниць структурних рівнів української мови; • базову інформацію (зі шкільного освітнього курсу) про лексичну систему мови, основні класифікації лексики, будову словникової статті, особливості фразеологізмів; анатомію і фізіологію людини, а також мати елементарні уявлення про фізичну природу звука. Вміти: • висловлювати власні думки і судження; • виконувати лексичний, фразеологічний, фонетичний аналіз одиниць української мови; Володіти елементарними навичками • роботи з навчально-методичними посібниками; • пошуку інформації в рекомендованих до опрацювання наукових джерелах; • аналізу та порівняння мовних явищ; • застосування на практиці здобутих знань (для підготовки усних повідомлень, написання рефератів, модульних контрольних робіт тощо).
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна складається з двох модулів: Модуль 1. Лексикологія сучасної української мови. Вивчається лексика української мови за походженням, за сферою вживання, активний і пасивний склад лексики сучасної української літературної мови, опис відповідних лексичних одиниць у лексикографічних джерелах. У Модулі 2. Фонетика сучасної української мови окреслюється студенти ознайомлюються з основними принципами фонетичної і фонематичної транскрипції, з артикуляційно-акустичною природою звукових одиниць, прийомами експериментально-фонетичного методу дослідження, аналізують зміни звуків у мовному потоці, їх типологію, причини й умови виникнення, варіанти взаємодії, фонологічну інтерпретацію звукових змін, зокрема й через призму історії мови.
Рекомендована та необхідна література
1. Бабич Н.Д. Практична стилістика і культура української мови. – Львів, 2003. 2. Гливінська Леся. Українська мова. Фонетика. Орфоепія : навч. посіб. – Київ, 2010. 3. Демська О. Вступ до лексикографії. – К., 2010. 4. Дудко І.В. Історична фонетика української мови : навч.-метод. посіб. – К., 2013. 5. Плющ Н.П., Бондаренко В.В. Сучасна українська мова. Орфоепія : навч.посібник. – К., 2008. – 271 с. 6. Сучасна українська літературна мова: Лексикологія. Фонетика: підручник / А. К. Мойсієнко, О. В. Бас-Кононенко, В. В. Берковець та ін. – К., 2013. 7. Сучасна українська літературна мова: Підручник / За ред. А.П.Грищенка. – 3-тє вид. – К., 2002. 8. Ужченко В. Д., Ужченко Д. В.. Фразеологія сучасної української мови: Посібник / Луганський національний педагогічний ун-т ім. Тараса Шевченка. — Луганськ, 2005. 9. Ющук І. П. Українська мова. – К., 2005.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методи: лекція, практичне заняття, самостійна робота Заходи: відповідь на практичному занятті, проміжна контрольна робота, аналітична доповідь (доповідь-аналіз наукової літератури), тести, підсумкова контрольна робота.
Методи та критерії оцінювання
Семестрову підсумкову оцінку формують бали, отримані студентом у процесі виконання заявлених видів та форм навчання, та бали, отримані на іспиті, максимальний розподіл здійснюється за таким алгоритмом: 60 балів (60%) – семестровий контроль і 40 балів (40%) – іспит).
Мова викладання
Українська мова

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології