Етнокультура міст і містечок
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Етнокультура міст і містечок
Код дисципліни
ВК 2.6
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2024/2025
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати історію вивчення міських традицій у вітчизняній і західній традиції.
Знати внесок культурних антропологів у дослідження міст; актуальність дослідження етнокультури укра їнських міст.
Знати місце і роль спостережень в польовому дослідженні. види спостережень; прийоми первинної обробки польових матеріалів.
Знати символіку і міфологія міського простору; символіку предметного оточення; особливості антропологічного дослідження в місті.
Знати як вивчати міський фольклор; субкультури, їх визначення, підходи, типологія, історіографія.
Вміти складати план антропологічного дослідження в місті, його загальні принципи та структуру.
Вміти складати програми спостережень і програми-провідники для глибинного інтерв'ю.
Приймати і обґрунтовувати рішення щодо складання звіту про польове дослідження у місті.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати найважливіші факти, події та процеси розвитку етнокультури міст і містечок України; як збирати етнографічний матеріал у місті; як обробляти та інтерпретувати отримані дані; як готувати звіт про результати антропологічного дослідження в місті.
Вміти визначати взаємозалежності етнокультурних процесів в містах і містечках; проводити самостійні етнологічні наукові дослідження в місті; складати план роботи, опанувати етику польової роботи в місті; здобувати, аналізувати та архівувати зібрану інформацію.
Володіти навичками історико-етнографічної роботи у містах та містечках, а також джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
В контексті навчального курсу в книзі будуть розкриті головні проблеми етнокультури міста, подаватимуться матеріали для дискусій, аналізуватимуться сучасні урбанізаційні процеси в Україні. Особливе місце буде приділено питанням міської культури, зокрема, впливу урбанізації на традиційну культуру й навпаки.
У процесі роботи використовуватиметься етнографічний підхід у дослідженні життя в містах і міської культури. Народні міфи й наукові теорії міського життя будуть розглянуті у світлі нещодавніх антропологічних досліджень, насамперед, у містах України. Особливу увагу буде звернуто на культурні процеси в містах: проблему сусідства; міську міфологію та фольклор; соціальну політику в місті тощо.
Мета дисципліни полягає в тому, щоб дати студентам наукові дані з таких головних проблем, як етнокультура міст як наукова дисципліна, її сфера та значення; специфічні методологічні проблеми, методи й теоретичні засади, польові дослідження в місті; місто в історії та теорії; перспективи урбанізації; культура міст; міські субкультури; традиційна культура в урбанізованому контексті.
Рекомендована та необхідна література
Вебер М. Город. Л., 1923., Веєрман Р.К. Міграція в місто та соціальна мобільність //Філос.думка.1983. №4.С. 98– 102., Вивчення молоді на сучасному етапі: питання методології і методики. К., 1996. 232 с., Горбач А.Н. К вопросу о некоторых методологических аспектах исследования маргинализма //Харьковские социологические чтения – 97. Х., 1997. С.84–88., Закон України “Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні” //Відомості Верховної Ради. 2000. № 27. С. 474–480., Київ і кияни: соціологічні хроніки незалежності, К., 2000. 352 с., Мандибурга В. Особливості процесів маргіналізації населення України //Україна: аспекти праці.1998. № 6. С. 27–34.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): вироблення вмінь та навичок студентів аналізувати етнокультуру міст і містечок.
Дисципліна «Етнокультура міст і містечок України» має значний світоглядний аспект, що передбачає вироблення в професійних істориків навичок самостійних оцінок і власних суджень щодо розвитку етнокультурних процесів в містах і містечках України.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання:
Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1, 1.5. — 10 балів/ 6 балів*.
Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.4., 2.1.— 10 балів/ 6 балів.
Індивідуальне завдання 1: РН 1.2. - 10 балів/ 6 балів.
Індивідуальне завдання 2: РН 1.3. - 15 балів/ 9 балів.
Оцінювання роботи під час семінарських занять (ЗМ 1): РН 1.1., 1.5. - 15 балів/ 9 балів.
Оцінювання роботи під час семінарських занять (ЗМ 2): РН 1.4., 2.1. - 20 балів/ 12 балів.
Підсумкова контрольна робота Р.Н. 2.2., 4.1. - 20 балів / 12 балів
максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю.
Підсумкове оцінювання: залік.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Віктор
Володимирович
Пилипенко
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет
Історичний факультет
Аліса
Петрівна
Данилевич
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет
Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет