Статистична радіотехніка

Освітня програма: Інформаційна безпека телекомунікаційних систем і мереж (на базі диплому мол.спец.)

Структурний підрозділ: Факультет радіофізики, електроніки та комп’ютерних систем

Назва дисципліни
Статистична радіотехніка
Код дисципліни
ВБ 1.08
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
«Статистична радіотехніка» є дисципліною, необхідною для формування професійного світогляду фахівця з Прикладної фізики. Методи статистичної радіотехніки широко використовуються при викладанні інших дисциплін, які вивчаються в наступних семестрах бакалаврату та в магістратурі з Прикладної фізики. В результаті вивчення дисципліни «Статистична радіотехніка» студент отримає підготовку, достатню для подальшого навчання за освітньою програмою Прикладної фізики, самостійного вивчення необхідної наукової літератури, рішення типових задач, що потребують використання статистичних методів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До вивчення дисципліни «Статистична радіотехніка» необхідно пройти підготовку і скласти іспити/заліки з таких дисциплін: • Математичний аналіз, • Диференційні рівняння, • Теорія ймовірностей, • Основи теорії кіл,
Зміст навчальної дисципліни
1. Теорія імовірностей. Усереднення як фізичний процес. 2. Флуктуації. Моменти вищих порядків. 3. Біноміальний розподіл. 4. Розподіл Гауса. 5. Розподіл Пуасона. 6. Ергодичні системи. 7. Корелятори другого порядку. 8. Інформація за Хартлі, 9. Інформація за Шеноном). 10. Марковські процеси. 11. Дифузійні (вінеровські) випадкові процеси. 12. Імпульсні випадкові процеси. 13. Термоелектронна емісія. 14. Тепловий шум. Формула Найквіста. 15. Флікер – ефект. 16. Вузькополосний гаусів шум. 17. Квантовий шум. Квантова статистика. 18. Атмосферні шуми. Хвилі Шумана. 19. Власні шуми в напіпровідникових приладах. 20. Теорема Вінера - Хінчина. 21. Знаходження сигналів на фоні сильного шуму. 22. Корелометр. Перемножувачі сигналів. 23. Інтегрування сигналів (схеми накопичення). 24. Проходження шумів через детектор з RC-фільтром. 25. Порівняння електродипольної і магнетодиполної антен для прийому радіосигналів.
Рекомендована та необхідна література
1.А.О. Мінаков, О.Ф. Тирнов. Статистична радіофізика. Харків, 2003. – 526 с. 2.В.М. Васильєв, С.Я. Жук. Теорія ймовірностей в радіотехніці: підручник. Київ: Вид-во «Політехніка», 2022. – 368 с. 3.Сигнали і процеси в радіотехніці. Ч. 4. Статистична радіотехніка. Конспект лекцій / Укладачі А.С. Макаренко, С.Н. Литвинцев. — К. : НТУУ «КПІ», 2012. — 104 с. Додаткова: 4.В.П. Бабак, Б.Г. Марченко, М.Є. Фриз. Теорія ймовірностей, випадкові процеси та математична статистика. Підручник. К. Техніка, 2004. – 288 с. 5.О.Б. Жильцов, Г.О. Михалін. Теорія ймовірностей та математична статистика у прикладах і задачах: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл.— Київ. 2015. — 336 с. 6.Ф.Д. Любич, Ю.Г. Кулешов, О.С. Макаренко. Методичні вказівки до дисципліни "Радіотехнічні кола і сигнали"— Київ, КПІ, 1993. — 36 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, практичні заняття, індивідуальна самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Навчальний семестр має три змістовні модулі. Перший і другий модуль оцінюються максимально до 10 балів, третій – до 20 балів. Робота в аудиторії є частиною відповідного модуля, відповіді «біля дошки», виконання домашніх завдань є складовою частиною відповідного модуля. Письмові контрольні роботи , що проводяться після завершення відповідних тем. Замість модульних контрольних робіт можуть бути зараховані індивідуальні завдання. Умови допуску до підсумкового іспиту: умовою допуску до іспиту є отримання студентом протягом семестру (сумарно) не менше, ніж 24 балів. Студенти, які протягом семестру набрали сумарно меншу кількість балів, для одержання допуску до іспиту повинні написати на необхідну мінімальну кількість балів додаткову контрольну роботу. Підсумкове оцінювання (у формі іспиту): Екзаменаційний білет іспиту складається із 2 теоретичних питань і 2 задач. Кожне питання і кожна задача оцінюється від 0 до 15 балів.
Мова викладання
Українська