Зовнішня політика та національна безпека

Освітня програма: Освітньо-професійна програма «Урядування у сфері національної безпеки» - заочна форма

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут публічного управління та державної служби

Назва дисципліни
Зовнішня політика та національна безпека
Код дисципліни
ОК.10
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН-8. Вміти використовувати інформаційні та комунікаційні технології і на цій основі формувати ефективні систему інформаційно-аналітичного забезпечення підтримки прийняття рішень щодо запобігання, протидії та нейтралізації загроз національній безпеки. ПРН-10. Вміти аналізувати виклики та загрози національній безпеці за напрямами професійної діяльності та синтезувати інформацію щодо розроблення та реалізації стратегій у визначальних сферах національної безпеки (політичній, економічній, соціальній, гуманітарній). ПРН-14. Вміти читати й розуміти фахову іншомовну літературу, використовуючи її у соціальній і професійній сферах, а також демонструвати культуру мислення та виявляти навички щодо організації культурного діалогу з іноземними партнерами на рівні, необхідному для професійної діяльності. ПРН-17. Вміти використовувати отримані знання щодо безпекової складової зовнішньої політики України та інших держав.
Форма навчання
Заочна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Попередні умови та додаткові вимоги Знати: концептуальні засади формування системи національної безпеки; завдання, структуру, суб’єкти та передумови ефективності вказаної системи; еволюцію уявлень про сутність національної безпеки як соціальне явище, її види та складові; вміти: виявляти фактори, які дозволяють класифікувати національні інтереси у зовнішньополітичній сфері життєдіяльності держави; оцінювати соціальні явища, які позначають концептами “загроза”, “виклик” та “ризик” при прийнятті управлінських рішень щодо безпекової складової зовнішньої політики; застосовувати основні категорії, поняття (терміни) при визначені пріоритетів вказаної політики у контексті сучасних процесів глобалізації;
Зміст навчальної дисципліни
Зміст освітньої програми Дисципліна знайомить студентів з теоретичними основами сучасних міжнародних відносин (суб'єктами, видами, типами та чинниками, які впливають на стан міжнародних відносин, а саме; етапами, суб’єктами, формами інституалізації та трансформації парадигми міжнародних відносин; феноменом неурядових акторів світової політики та їх місцем в міжнародних відносинах; формуванням глобального управління як чинника забезпечення стабільності міжнародних відносин. Окремо висвітлюється детермінанти безпекової складової зовнішньої політики держав: геополітичні та геоекономічні виміри процесів глобалізації; детермінанти геополітичних інтересів в геополітичних стратегіях держав; воєнно-політичні аспекти зовнішньої політики держав в умовах глобалізації; безпекові складові зовнішньої політики провідних держав світу. Детальна увага приділяється інституційним засадам державної політики України у сфері національної безпеки (аксіологічній складовій небезпек державності та шляхам реагування на них; основним підходам при розробці безпекової складової державної політики; правовим засадам та суб’єктам зовнішньої політики із забезпечення національної безпеки; меті, принципам, особливостям та пріоритетам зовнішньої політики України у сфері національної безпеки).
Рекомендована та необхідна література
Власюк О. С. Національна безпека України: еволюція проблем внутрішньої політики. Вибр. наук. праці. Київ : НІСД, 2016. 528 с. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2017-01/Vlasuk-fin-99d56.pdf; Орел М. Г. Теоретичні основи державного управління у сфері політичної безпеки: монографія. Київ: Поліграф Плюс “Ц-СІ”, 2019.320 с..; Ситник Г. П. Взаємозумовленість соціальних явищ, які визначають концептами "небезпека" і "безпека", та її врахування в теорії публічного управління. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 16. С. 61–67; Ситник Г.П. Державне управління національною безпекою України (теорія і практика): Монографія. К : НАДУ, 2004. 408 с; Таран Є.І. Політика забезпечення інформаційної безпеки у США та ЄС: досвід для України. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2019. Вип. 25, c. 170-175. URL: http://fps-visnyk.lnu.lviv.ua/archive/25_2019/25.pdf
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань здійснюється за системою ECTS, яка передбачає дворівневе оцінювання засвоєного матеріалу, зокрема оцінювання теоретичної підготовки – результати навчання, що складає 40 % від загальної оцінки за семестр та оцінювання практичної підготовки – результати навчання, що складає 60 % загальної оцінки за семестр. семестрове оцінювання (МАХ – 60 балів / MIN – 36 балів): робота на семінарських заняттях; дві модульні контрольні роботи у формі відкритих питань, індивідуальна самостійна робота. Заключне оцінювання (МАХ: 40 бал.; MIN: 24 бал.) – іспит у формі письмової роботи із завданнями різного рівня складності. Підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестр (MIN 36, МАХ 60 балів) та екзаменаційної роботи (MIN 24, МАХ 40 балів).
Мова викладання
Українська