Морфологія та синтаксис російської мови у функціональному аспекті

Освітня програма: Російська мова та література (для іноземців) (мова навчання російська) / Русский язык и литература

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Морфологія та синтаксис російської мови у функціональному аспекті
Код дисципліни
ОК.11
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 9. Характеризуватитеоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основніпоняттятощо) та прикладніаспектиросійськоїмови та літератури.ПРН 10. Збирати й систематизуватимовні та літературніфакти, інтерпретуватитекстирізнихстилів і жанрів.ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням класичних і новітніх методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних.ПРН 13. Доступно й аргументованопояснюватисутністьконкретнихфілологічнихпитань і власну точку зору на них та їїобґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Уміння використовувати набуті навички аналізу одиниць у формальній граматиці, успішне опанування навчальних дисциплін «Практичний курс російської мови. Професійний рівень», «Російська мова у сучасних наукових парадигмах». Володіння російською мовою на рівні, який дозволяє спілкуватися в усіх сферах діяльності.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна дає студентам уявлення про особливості функціональної граматики; знайомить з суттєвими для мовленнєвої діяльності характеристиками всіх мовних категорій. Також дисципліна узагальнює, систематизує і поглиблює знання про функціонування окремих лексико-граматичних систем, дає уявлення магістрантам про особливий погляд на речення-висловлювання, що забезпечують комунікацію у різних ситуаціях, про мовні засоби вираження функціонально-семантичних категорій і різних змістових відношень у реченні, про будову висловлення, способи вираження суб’єкта і предиката, про порядок слів та інші стилістичні (експресивні) засоби оформлення російського речення у відповідності до певного комунікативного завдання.
Рекомендована та необхідна література
Бондарко А. В. Принципы функциональной грамматики и вопросы аспектологии / Отв. ред. В.Н. Ярцева. 2-е изд. М : Эдиториал УРСС, 2001. 208 с. Глазунова О. И. Грамматика русского языка в упражнениях и комментариях. В 2 ч. Ч. 2. Синтаксис. 3-е изд., испр. и доп. СПб. : Златоуст, 2015. 417 с.Золотова Г. А. Коммуникативныеаспектырусскогосинтаксиса. М. : УРСС, 2001. 368 c.Крылова О. А. Коммуникативный синтаксис русского языка. Изд. 4-ое, стереотип. М. : URSS, 2018. 176 с.Морковкин В. В., Луцкая Н. М., Богачева Г. Ф. Большойуниверсальныйсловарьрусскогоязыка. М. : АСТ-Пресс, 2020. 1456 с.Мустайоки А. , Сабитова З. К. , Парменова Т. В. , Бирюлин Л. А. Функциональный синтаксис русскогоязыка: учебник для вузов. Москва :Издательство Юрайт, 2019. 728 с. Шелякин М. А. Функциональнаяграмматикарусскогоязыка. М. : Русскийязык, 2001. 288 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінарські заняття, самостійна робота. Метод проблемного викладання; самостійнаробота з науковою літературою; теоретично-практичні методи навчання; частково-пошукові методи, ілюстративні методи; бесіда; активні методи навчання; самостійний збір і аналізінформації (у письмовійформі), спостереження надмовою та мовленням; роботаз науковою та довідковою літературою; метод проектуу формі роботи з інформацією; спостереження, АКС (аналізсуттєвих для мовленнєвої діяльності характеристик всіх мовних категорій іграматичних одиниць тощо); аналіз конкретних ситуацій,пояснення, прогнозування труднощів і помилок привживанні окремихграматичних одиниць у мовленні; технології групової роботи.
Методи та критерії оцінювання
Усні відповіді на практичних заняттях, участь в обговоренні, поточні письмові роботи, аналіз результатів письмових самостійних робіт, збір і/або об’єднання інформації, необхідний для опису одиниць граматики з точки зору мовленнєвого використання, її аналіз (за темами), МКР, іспит. Оцінювання знань та вмінь студента відбувається систематично, відповідно до тематичного плану лекційних і семінарських занять. Критерії оцінювання кожного виду завдань див. у робочій програмі навчальної дисципліни.
Мова викладання
російська