Літературна критика: практикум

Освітня програма: Літературна творчість, українська мова і література та англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Літературна критика: практикум
Код дисципліни
ВБ.2.13
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
ПРН 7 Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів. ПРН 8 Знати й розуміти систему мови (української, англійської), загальні властивості літератури як мистецтва слова, у зв’язку з історією української літератури, уміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 19 Мати навички участі в наукових та/або прикладних дослідженнях у галузі філології. ПРН 21.2 Знати літературний процес в Україні та світі ХХ–ХХІ століть, а також контекст літератури, зокрема серед інших видів мистецтва. ПРН 23.2 Аналізувати естетичні особливості творів різних письменників та власних текстів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Необхідною умовою доступу до дисципліни «Літературна критика: практикум» є такі компетентності студента: 1.знати основи літературознавчого аналізу художніх творів, літературного процесу, жанрову парадигму літературних творів, мати навики літературно-критичного письма; 2.вміти: аналізувати й систематизувати тенденції розвитку сучасного літературного процесу, формулювати власні оригінальні висновки на основі дібраних фактів, розрізняти твори і творчість сучасних українських письменників за їх місцем у літературній ієрархії, аналізувати літературно-художні часописи, літературні інтернет-портали, блоги, особливості їх функціонування у сучасному критичному дискурсі, розуміти особливості осмислення й оцінки сучасного літературного процесу провідними критиками й науковцями; 3. володіти елементарними навичками літературно-критичного письма.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна передбачає формування вмінь та навичок літературно-критичного письма. Мета навчальної дисципліни: ознайомлення студентів із жанровою системою літературної критики (анотація, рецензія, зокрема із новими різновидами – рецензія-навігатор, рецензія-фільтр, рецензія-сигнал, рецензія-стимул, літературно-критична стаття (оглядова, полемічна, проблемна, ювілейна. стаття-діалог, есей), літературно-критичний портрет), їх трансформаціями і модифікаціями, зразками цих жанрів у сучасній літературно-художній періодиці та в Інтернет-просторі, написання різножанрових літературно-критичних матеріалів із врахуванням їх адресованості певному виданню.
Рекомендована та необхідна література
1.Балаклицький М. Есе як художньо-публіцистичний жанр. Навч.-метод. посібник. Харків,2007. 2.Бамія М. Шляхи написання гарної книжкової рецензії // Вісник КНУ. Соціологія. 2016. Вип.7. 3.Бернадська Н.І. Жанр літературної рецензії в діахронії та синхронії // Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Філологічні науки. Вип.52. Кам.-Подільський, 2020. С.5-10. 4. Бернадська Н.І. Жанри літературної критики. Навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ, 2020. 5.Критика прози: статті та есеї. Львів-Київ,2011. 6.Літературна дефіляда. Сучасні українські критики про сучасну українську літературу. Упор. В.Панченка. Київ, 2012. 7.Літературознавча енциклопедія: В 2-х т. Автор-укладач Ю.І.Ковалів. Київ, 2007. 8. Філологічні семінари. Літературна критика і критерії художності. Київ, 2009.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Освітні заходи: відповіді на семінарських заняттях (максимальна оцінка 2 бали, мінімальна – 1бал), індивідуальні творчі завдання (максимальна оцінка 15, мінімальна – 10.5 балів). Методи викладання: лекції, семінари, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Підсумкове оцінювання проводиться у формі іспиту. Максимальна кількість балів на іспиті – 40 балів, мінімальна кількість балів (позитивна оцінка), які додаються до семестрових, – 24 бали (60% максимальної кількості балів, відведених на іспит). Якщо студент на іспиті набрав менше 24 балів (60% від 40 балів, відведених на іспит), то вони не додаються до семестрової оцінки, не зважаючи від кількість балів, отриманих під час семестру, а у відомість за національною шкалою виставляється «незадовільно». Шкала відповідності підсумкових балів: Відмінно- 90-100; Добре – 75-89; Задовільно- 60-74; Незадовільно- 0-59.
Мова викладання
Українська