Лінгвістична семантика

Освітня програма: Українська філологія та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Лінгвістична семантика
Код дисципліни
ОК4
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН3. Застосовувати сучасні методики і технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості дослідження в конкретній філологічній галузі. ПРН11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних. ПРН13. Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних філологічних питань, власну точку зору на них та її обґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються. ПРН15. Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного чи літературного матеріалу. ПРН17. Планувати, організовувати, здійснювати і презентувати дослідження та/або інноваційні розробки в конкретній філологічній галузі.
Форма навчання
Заочна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Курс «Лінгвістична семантика» призначений для студентів першого року навчання і передбачає узагальнений і системний розгляд проблематики мовного значення на основі сучасної теорії та типології значення. До початку вивчення курсу студенти мають: знати весь обсяг матеріалу, передбачений програмами дисциплін курсу «Сучасна українська мова» та курсу «Вступ до мовознавства»; уміти сприймати й аналізувати інформацію щодо базових понять лінгвістики; виокремлювати актуальний і достовірний матеріал в інформаційному полі; планувати й оцінювати власну роботу; застосовувати інтерактивні й мультимедійні засоби. володіти навичками роботи з інформацією в інтернет-ресурсах, критичного ставлення до аналізованих явищ, використання різнопланових інформативних джерел.
Зміст навчальної дисципліни
Мета курсу полягає – сформувати у студентів цілісну систему знань щодо методології та організації семантичних досліджень, ознайомити з традиційними й новітніми підходами до вивчення семантики мовних одиниць, із теоретичними даними щодо структури, змісту й етнічної специфіки мовної та концептуальної картин світу; навчити студентів вести самостійну пошукову роботу з відтворення й порівняння концептів у різних мовно-культурних традиціях. У результаті вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти елементи дослідницької діяльності, принципи організації, методику й технології проведення лінгвістичних досліджень, навчитися проводити авторські дослідження і, зокрема, в частині збору інформації, робочих гіпотез, вибору методики й методів проведення семантичного та концептуального аналізу.
Рекомендована та необхідна література
1. Вільчинська Т.М., Слухай Н.В., Снитко О.С. Когнітологія та концептологія в лінгвістичному висвітленні. – К., 2011. 2. Загнітко А.П. Сучасні лінгвістичні теорії: Монографія. – Донецьк, 2006. 3. Кронгауз М.П. Семантика. – М., 2001. 4. Левицкий В.В. Семасиология. – Винница, 2003. 5. Антология концептов. – Волгоград, 2005. 6. Гапченко О.А. Учення про внутрішню форму слова та його розвиток у контексті сучасної когнітивної лінгвістики // Мовні і концептуальні картини світу: Зб-к наук. праць. Вип. 33. – К., 2011. – С. 15-20. 7. Гапченко О.А. Мовна свідомість людини як об’єкт лінгвістичних досліджень // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика. Вип. 22. – К., 2011. – С. 31-34. 8. Голубовська І.О. Етнічні особливості мовних картин світу. – К., 2004. 9. Жайворонок В.В. Проблема концептуальної картини світу та мовного її відображення // Культура народов Причерноморья. – 2002. - № 32. – С. 51-53.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальні заходи протягом семестру: • завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи; • відповідь на практичних заняттях; • творча робота; • проєкти, презентації.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контроль знань здійснюється за системою ECTS, яка передбачає дворівневе оцінювання засвоєного матеріалу, зокрема оцінювання теоретичної підготовки – результати навчання, що складає 40% від загальної оцінки, та оцінювання практичної підготовки, що складає 60% загальної оцінки. Оцінювання семестрової роботи: 1. Усна відповідь, доповнення, участь у дискусіях на лекціях і практичних, проміжний тест: 20/40 балів. 2. Індивідуальна творча робота: 16/20 балів.
Мова викладання
Українська мова

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології