Порівняльна соціологія Європи

Освітня програма: Соціологічне забезпечення управлінських процесів

Структурний підрозділ: Факультет соціології

Назва дисципліни
Порівняльна соціологія Європи
Код дисципліни
ВК7.1
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати провідні концепції розвитку європейських суспільств, типологію суспільств та аналітичні виміри для порівняльного вивчення. Знати особливості порівняльного методу, пізнавальні можливості та обмеження його видів, міжнародні бази даних в застосуванні до вивчення суспільств. Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку та порівняльного аналізу соціологічної і статистичної інформації стосовно європейських суспільств. Вміти здійснювати міжнаціональні та крос-національні порівняння за базовими соціологічними вимірами суспільства для прогнозування розвитку суспільств. Презентувати результати практичної аналітичної роботи, виявляти сильні і слабкі аргументи наукових публікацій та презентацій. Самостійно критично опрацьовувати наукові джерела, здійснювати аналітичне порівняння даних і висновків.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знання теоретичних основ соціологічного розуміння суспільства як соціальної системи. Вміння узагальнювати емпіричні дані. Володіння елементарними навичками пошуку і відбору релевантної інформації, критичного аналізу, роботи в групі.
Зміст навчальної дисципліни
1. Що таке Європа? Проблеми кордонів та регіонів. 2. Як порівнювати країни? Методологічні проблеми, соціологічні виміри, бази порівняльних даних. 3. Культурна мапа Європи: культурні відмінності та подібності країн. 4. Соціальні нерівності та міграційні виклики. 5. Європейська соціальна модель та якість життя.
Рекомендована та необхідна література
1. Горбачик А.П. Порівняльний метод у вивченні нових соціальних явищ: можливості та проблеми\\ Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. - № 17, 2012. – С. 6-11. URL: https://core.ac.uk/reader/229856240 2. Горбачик А.П. Методологічні особливості порівняльних емпіричних досліджень в соціології \\ Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. - № 18, 2013. – С. 6-19. URL: https://sociology.knu.ua/sites/default/files/library/elopen/aktprob.18.6.pdf 3. Савельєв Ю.Б. Багатовимірна сучасність: соціальне включення в оцінці суспільного розвитку : монографія / Ю. Б. Савельєв. – К. : ВПЦ "Київський університет", 2017. – 447 с. URL: https://sociology.knu.ua/sites/default/files/library/elopen/saveliev.pdf 4. Kutsenko O., Gorbachyk A. Welfare state in uncertainty: disparity in social expectations and attitudes \\ Corvinus Journal of Sociology and Social Policy. – 5 (2), 2014. – Pp. 65-96.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, практичне, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: 1. Участь у дискусії (РН 1.1, 2.2) – 25 балів \ 15 балів. 2. Практична робота (РН 1.1, 1.2, 2.1, 4.1) – 25 балів \ 15 балів. 3. Навчальне командне міні-дослідження (РН 2.2, 4.1) – 25 балів \ 15 балів. 4. Презентація результатів міні-дослідження (РН 2.1, 2.2, 3.1) – 25 балів \ 15 балів. Підсумкове оцінювання: залік. Студенти, які протягом семестру набрали сумарно меншу кількість балів, ніж критично-розрахунковий мінімум 60 балів для одержання заліку, мають обов’язково здати письмові роботи – відпрацювання пропущених практичних занять з кожної невідпрацьованої теми дисципліни та підсумкову дослідницьку роботу (міні-дослідження).
Мова викладання
українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра соціальних структур та соціальних відносин
Факультет соціології