Історико-культурний туристичний потенціал Наддніпрянської України
Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історико-культурний туристичний потенціал Наддніпрянської України
Код дисципліни
ВК 2.9
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати базову термінологію етнографії та туризмознавства.
Знати фактори та віхи процесу утворення історико-етнографічних регіонів України в Україні.
Знати періодизацію, еволюцію та основні одиниці адміністративно-територіальної системи Наддніпрянщини в ході історичного розвитку.
Знати критерії історико-етнографічного районування.
Знати основні пам’ятки культури туристичного значення на Наддніпрянщині.
Знати специфіку природи Наддніпрянщини і її значення для місцевої туристичній галузі.
Вміти організовувати екскурсії та тури в Наддіпрянській Україні.
Вміти аналізувати вплив природного середовища та історичного процесу на формування етнографічної специфіки Наддніпрянщини.
Засвоювати теоретико-методологічну базу та виробляти практичні навички проведення наукових досліджень і групового вирішення проблемних завдань із застосуванням відповідних методів і прийомів наукового аналізу
Проявляти увагу і толерантність до думки інших людей у процесі спілкування.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати специфіку і правову базу туристичної галузі в Україні.
Знати базову термінологію історії та етнології.
Знати матеріальну і духовну традиційну культуру українців.
Вміти опитувати інформаторів на етнографічну тематику та проводити спостереження у ході польових етнографічних експедицій.
Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Курс складається з двох змістових модулів.
Перший ознайомлює з історико-етнографічним районуванням Наддніпрянщини, її поділом по Дніпру на Правобережну і Лівобережну частини, традиційною матеріальною та духовною культурою Середнього Подніпров’я, а також із можливістю використання цього культурного потенціалу в туризмі. Розглядається історико-культурний туризм Правобережжя, переважно Києва і Київщини.
Другий модуль присвячений вивченню історико-культурного туризму Лівобережної Наддніпрянщини, передовсім Полтавщини. Вивчається роль у туризмі регіону музеїв, ремісничих центрів, фестивалів, ярмарок
Рекомендована та необхідна література
Історико-культурна спадщина України: проблеми дослідження та збереження. – К., 1998.
Китова С.А. Полотняний літопис України. Орнамент середньодніпрянських рушників в етнокультурному просторі України. – Черкаси, 1999.
Переяслав мовою музеїв. – Переяслав, 2000.
Регіонологія туризму: Наук.-метод. вид./ Ред. Д.М. Стеченко. ‒ К.: КУТЕП, 2004. ‒ 218 с.
Руденко В.П. Природно-ресурсний потенціал України. ‒ К.: Либідь, 1994. – 284с.
Скрипник Г. А. Етнографічні музеї України. Становлення і розвиток. – К.: Наукова думка, 1989. – 304 с.
Українська керамологія. – Опішня, 2001.
Устименко Л. М., Афанасьєв І. Ю. Історія туризму: Навчальний посібник. – 2-е вид., переробл. та допов. – Київ, 2008.
Чабан А.Ю. Історія Середньої Наддніпрянщини. Навч. посіб. – Черкаси, 2011.
Чорненька Н.В. Організація туристичної діяльності: навч. посіб. / Н.В. Чорненька. – К., 2006.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): ознайомлення студентів з предметом, основними поняттями й науковими категоріями, які використовуються у процесі викладання дисципліни; формування вмінь аналізувати вплив природного середовища та історичного процесу на формування етнографічної специфіки традиційної культури Наддніпрянської України; вироблення навичок роботи з науковою літературою і джерельною базою, застосування придбаних знань у пактичній екскурсійно-туристській роботі.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані під час семінарів (усні опитування); бали, отримані за виконання рефератів; бали, отримані під час контрольних робіт (за виконання тестових завдань), а також бали, отримані під час складання підсумкового контролю (іспиту), а саме: за виконання запропонованих письмових завдань.
Зміст курсу поділений на 2 змістові модулі. Кожний змістовий модульвключає в себе лекції, семінари, самостійну роботу студентів, які завершуються контрольною роботою, що визначає рівень засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. У змістовий модуль1 (ЗМ1) входять теми 1-5, у змістовий модуль2 (ЗМ2) – теми 6-10. Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Наталія
Олександрівна
Громова
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет
Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет