Історичне краєзнавство
Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історичне краєзнавство
Код дисципліни
ОК 43
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати основні періоди становлення та розвитку краєзнавства в Україні.
Знати методичні засади історико-краєзнавчих досліджень.
Знати основні етапи історико-краєзнавчих досліджень в регіонах України, визначних дослідників, наукові установи та товариства, які здійснювали ці дослідження.
Знати етапи розвитку історико-заповідної справи, історико-культурні заповідники та визначні па’ятки регіонів України.
Знати історію та сучасний стан пам’яткознавчої та пам’яткоохоронної роботи в Україні.
Вміти здійснити самостійне історико-краєзнавче дослідження певної території (населеного пункту), використовуючи відповідні методи досліджень.
Вміти аналізувати процеси історичного розвитку регіонів України.
Вміти встановлювати причинно-наслідковий зв’язок в окремих подіях історії краю.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Попередні вимоги до опанування або вибору навчальної дисципліни:
Знати основні періоди історії України, події і дати.
Вміти опрацьовувати наукову літературу, зокрема з історії регіонів України.
Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з науково-методологічними основами загального та історичного краєзнавства, з методикою краєзнавчого дослідження населеного пункту. Історія краєзнавчих досліджень та краєзнавчого руху в Україні, історичний розвиток та історико-культурна спадщина регіонів України, історія та сучасний стан пам’яткознавчої та пам’яткоохоронної роботи в Україні. Ознайомлення з історико-краєзнавчою діяльністю музеїв, бібліотек та навчальних закладів. У процесі вивчення курсу студенти набувають навичок методики краєзнавчих досліджень.
Мета дисципліни – формування у студентів системного уявлення про особливості та закономірності історичного розвитку регіонів України, їх історико-культурну спадщину, розвиток краєзнавчого руху.
Рекомендована та необхідна література
Верменич Я.В. Локальна історія як науковий напрям: традиції й інновації. – К., 2012. – С.71 – 134.
Гончаров О. Краєзнавство історичне // Історія в термінах і поняттях, 2014. – С. 339 – 340.
Горбик В., Денисенко Г. Охорона та збереження пам’яток історії та культури в Україні: історичний аспект // Історичний журнал. – 2004. – № 5; № 10 – 11; № 12.
Дем’янчук Г.С., Дем’янчук В.Г., Дем’янчук А.Г. Українське краєзнавство, 2006.
Історико-культурні заповідники України, 2007.
Основи краєзнавства: підруч. для студ. закладів вищ. освіти, 2021.
Прокопчук В.С. Шкільне краєзнавство. Навчальний посібник. – К., 2011.
Попович С. Туристичне краєзнавство: ґенеза, методологія, завдання. – Краєзнавство. – 2015. – №3-4. – С. 111 – 123.
Реєнт О. Краєзнавство в Україні: історичні традиції і стратегія розвитку. – К., 2019.
Тронько П.Т. Історичне краєзнавство: крок у нове тисячоліття. – К., 2000.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування цілісної системи знань про науково-методологічні засади історичного краєзнавства, історію та історико-культурну спадщину країв України. У результаті вивчення курсу студенти повинні засвоїти основи науково-краєзнавчої роботи, основні події і дати з історії розвитку та досліджень регіонів, вміти опрацьовувати комплекс джерел з історії краю та аналізувати процеси історичного розвитку країв України, застосовувати на практиці знання, отримані в процесі навчання.
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані за модульні контрольні роботи (у формі тестування); бали, отримані за виконання індивідуальних завдань; бали, отримані за роботу на семінарських заняттях, а також бали, які отримані за підсумкову контрольну роботу. Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (контрольні роботи, усне опитування, реферати) і підсумкове оцінювання (екзамен).
Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання – максимум 60 балів; підсумкове оцінювання (екзамен) – максимум 40 балів).
Результати навчальної діяльності студентів оцінюються за 100-бальною шкалою.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Олександр
Петрович
Гончаров
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет
Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет