Краєзнавча практика

Освітня програма: Краєзнавство, екскурсознавство та історико-культурний туризм

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Краєзнавча практика
Код дисципліни
ОК 30
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати краєзнавчу термінологію. Знати основні праці з методики, історії краєзнавчих досліджень та краєзнавчого руху в Україні. Знати класифікацію краєзнавчих джерел, методику роботи з історичними джерелами. Знати методику краєзнавчого дослідження. Вміти використовувати різноманітні джерела інформації, аналізувати тематичну літературу. Вміти вести дослідницьку роботу: застосовувати методи краєзнавчих досліджень для вивчення історії окремих регіонів, населених пунктів, історичних пам’яток, родоводів тощо. Самостійно здійснити краєзнавче дослідження (певної місцевості, населеного пункту, пам’ятки тощо), організовувати краєзнавчу екскурсію. Підготувати звіт про проходження практики Захистити звіт по практиці
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Попередні вимоги до опанування або вибору навчальної дисципліни: Знати найважливіші факти, події та процеси історичного минулого України, мати базові знання з історичного джерелознавства, історичного краєзнавства, української етнології. Володіти навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків. Вміти аналізувати джерела та праці з історико-краєзнавчої та етнологічної проблематики. Вміти застосовувати знання та навички під час практичної роботи.
Зміст навчальної дисципліни
Краєзнавча практика є невід’ємною складовою частиною навчального процесу. У відповідності з навчальним планом студенти історичного факультету ОР «бакалавр» освітньої програми «Історія України та культурна антропологія» проходять краєзнавчу практику у 8 семестрі. Проходження практики є обов’язковою для студентів. Тривалість краєзнавчої практики становить 3 тижні (3 кредити ЄКТС). Практика умовно поділяється на дві частини: пасивну (ознайомлювальну) і активну. Під час проходження пасивної практики студенти знайомляться з внутрішнім розпорядком роботи баз практики, організаційною структурою, планами роботи та діяльністю краєзнавчих відділів, кабінетів краєзнавства, музеїв даних закладів, беруть участь у заходах, які проводяться цими установами, роботі гуртків краєзнавчого напряму тощо. Працівниками закладів (баз практики) проводяться для студентів ознайомлювальні лекції, екскурсії тощо. Під час проходження активної практики керівники залучають студентів до виконання індивідуальних робіт в установах та на досліджуваних об’єктах. Тож пропонована у програмі структура практики є радше рекомендацією, а не імперативною інструкцією, що вимагає чіткого виконання. Відповідальними за проведення практики є викладачі кафедри етнології та краєзнавства, закріплені за кожною групою.
Рекомендована та необхідна література
Актуальні питання виявлення і дослідження пам’яток історії та культури (на матеріалах зводу пам’яток історії та культури України). – К.,1999. У2-х част. Бабарицька В.К., Короткова А.Я., Малиновська О.Ю. Екскурсознавство та музеєзнавство: навчальний посібник. 2-ге вид. – Київ, 2012. Бондаренко Г.В., Кихтюк В.В. Історична топоніміка: навч. посіб. – Луцьк, 2012. Глушко М. Методика польового етнографічного дослідження. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2008. Грінченко Г.Г. Усна історія: методичні рекомендації з організації дослідження: Для студ. і аспірантів. – Х., 2007. Лєгун Ю.В. Селянська генеалогія. – Вінниця, 2006. Основи краєзнавства: підруч. для студ. закладів вищ. освіти / НАН України, Національна спілка краєзнавців України; за ред. О. П. Реєнта; вид. 2-ге, доп. – Київ, 2021. Родовід: науково-метод. посіб. / упоряд. В.В.Томазов. – К., 2000. Прокопчук В.С. Шкільне краєзнавство. Навчальний посібник. – К., 2011.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання полягають у поглибленні та закріпленні знань студентів з вивчених теоретичних курсів, зокрема історичного краєзнавства; простеженні зв’язку краєзнавства з іншими науковими та навчальними дисциплінами; поглибленні знань з методики краєзнавчих досліджень, здобутті навичок застосування методів краєзнавчих досліджень для вивчення історії окремих регіонів, населених пунктів, історичних пам’яток, родоводів тощо; придбанні навичок класифікації краєзнавчих досліджень за основними напрямками; ознайомленні з літературними, довідниковими, бібліографічними та ін. джерелами краєзнавства; ознайомленні з основними організаційними формами краєзнавства; ознайомленні з внутрішньою структурою та діяльністю Національної спілки краєзнавців України, державних наукових установ історичного профілю, закладів туристсько-краєзнавчого напряму, центрів позашкільної роботи, краєзнавчих музеїв тощо.
Методи та критерії оцінювання
Форми оцінювання студентів: Індивідуальне завдання. Підготовка звіту. Підсумкове оцінювання: захист звіту (залік) – 20 балів / 12 балів. Підсумки історико-краєзнавчої практики підводяться на засіданні кафедри етнології та краєзнавства. Виконання студентами програми практики оцінюється диференційовано, при цьому беруться до уваги якість оформлення звіту та зміст практичної роботи, зібраний краєзнавчий матеріал, пропозиції керівників практики, характеристика від бази практики. Захист практики (звіту) організується на профілюючій кафедрі протягом перших десяти днів 8 семестру. Під час захисту звіту студент отримує 4 залікових питання, що стосуються безпосереднього змісту звіту. Кожне питання оцінюється у 5 балів. Студент, який дав повну відповідь на ці питання, додає у свій актив отриману суму балів, що додається до балів, набраних студентом за результатами поточного контролю.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Олександр Петрович Гончаров
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет