Український фольклор: семантика і прагматика традиційних смислів

Освітня програма: ОНП Культурологія 2021

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
Український фольклор: семантика і прагматика традиційних смислів
Код дисципліни
ВБ.2.01
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати: • Український фольклор як феномен. Теорії предметного поля фольклору. • Фольклор як культурно-семіотична система. Знаки як носії семантики фольклорного тексту. Текст як семіосфера буття фольклору. • Суб’єктність та етносуб’єктність у фольклорі. • Наратив як категорія та функція фольклорного тексту. Умовність і варіативність наративу в фольклорі. Вміти: • Тлумачити український фольклор як функціонально-образну систему, на основі текстових та візуальних джерел. • Визначати специфіку «суб’єктності етносу» як «генератора» метамови у моделюванні фольклорного тексту. • Пояснити фольклорний текст як складне єдине знакове ціле. • Аналізувати семантику і прагматику традиційних смислів у українському фольклорі. Комунікація: • Задіяння англомовної міжнародної наукової термінології для аналізу фольклористики. Автономність та відповідальність: • Виявляти високий фаховий рівень і доброчесність в процесі вивчення та плекання української фольклорної спадщини.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти повинні знати основні етапи та підсумки українського історико-культурного процесу; основні етапи і головні здобутки вивчення в Україні та за кордоном історії українського фольклору, класичні й сучасні культурологічні теорії і методи досліджень, основні культурологічні поняття та категорії.Вміти здобувати, оцінювати та тлумачити інформацію про наукове вивчення української етнічної культури, зокрема вітчизняної усної народної творчості, відрізняти роди і жанри українського фольклору й мати уявлення про їх традиційні зразки від епохи первісності до епохи постмодерну. Володіти елементарними навичками наукового дослідження і керування інформацією з метою вивчення історії та теорії українського фольклору у світлі класичних і новітніх здобутків фольклористики, мовознавства, семіотики, філософії, культурної антропології та культурології із залученням іншомовних фахових джерел наук про культуру.
Зміст навчальної дисципліни
Частина 1. Український фольклор як феномен культури: здобутки філософського осмислення його розвитку від давнини до сучасності Тема 1. Першовитоки українського фольклору і основні етапи та здобутки його дослідження. Тема 2. Обсяги змісту понять «фольклор» та «народне мистецтво»: множина їх тлумачень у класичній і сучасній гуманітаристиці. Тема 3. Специфіка та ознаки українського фольклору: на перетині головних інтерпретацій у фольклористиці й науках про культуру Тема 4. Фольклор та масова культура: досвід українських модерну і постмодерну та основні версії його філософського аналізу. Тема 5. Сучасний український фольклор і його майбутнє в глобалізованому світі: криза основ традиційних етнокультурних цінностей Тема 6. Проблема семантики і прагматики традиційних смислів українського фольклору: до постановки проблеми Частина 2. Український фольклор як суб’єктно-образна система: семантика і прагматика його традиційних смислів Тема 7. Фольклор як функціонально- образна система. Фольклорний текст і наратив як його функція і семіосфера. Тема 8. Феноменально-предметна сутність українського фольклору з погляду системно-категоріального підходу Тема 9. Аспекти семіотичного рівня фольклору : знак як єдність означення і означуваного та текст як семіосфера існування смислу. Тема 10. Фольклорний текст як цілісний знак, що конструюється міфологічною свідомістю та уособлює фольклорну модель дійсності Тема 11. Традиційність і трансмісійність у українському фольклору Тема 12. Фольклорна свідомість, міфопоетика фольклорного образу. Архаїчна міфопоетична модель слов’янського світу.
Рекомендована та необхідна література
1. Івановська О. Український фольклор як функціонально-образна система суб’єктності / О. Івановська. – Київ: ТОВ УВПК «Екс Об», 2005. - 228 с. 2. Культура і побут населення України: навч. посіб. для вузів / В. І. Наулко (кер.), Л. Ф. Артюх, В. Ф. Горленко [та ін.]. – Київ: Либідь, 1993. – 284 с. 3. Культурологія: підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол авторів; за ред. А. Є. Конверського. - Харків : Фоліо, 2013. – 863 с. 4. Русин М. Фольклор як феномен культури (спроба філософського осмислення) / Мирослав Русин. – Київ: ВПЦ «Київський університет», 2018. – 199 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестр (мінімум 36, максимум 60 балів) та екзаменаційної роботи (мінімум 24, максимум 40 балів). Оцінювання семестрової роботи: 1. Самостійна робота (презентація) –10 / 15 балів 2. Самостійна робота (конспект текстів) – 4 / 10 балів 3. Самостійна робота – (письмова робота-дослідження) – 12 / 20 балів 4. Самостійна робота – (есе) – 10 / 15 балів 5. Контрольна робота – 12 / 20 балів Загальна оцінка під час навчального періоду складаються із балів, отриманих за чотири види самостійної роботи: презентацію, конспект першоджерел, письмову роботу-дослідження і написання тексту рекомендацій. Всі ці види робіт за семестр мають у підсумку: - в максимальному вимірі 60 балів - в мінімальному вимірі 36 балів
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Мирослав Юрійович Русин
Кафедра української філософії та культури
Філософський факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української філософії та культури
Філософський факультет