Проблеми культурної ідентичності та культурологічні виміри ментальності

Освітня програма: ОНП Культурологія 2021

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
Проблеми культурної ідентичності та культурологічні виміри ментальності
Код дисципліни
ВБ. 1.01
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
Знання: Основні варіації смислового наповнення терміну «ідентичність» в історичній динаміці наукових досліджень Предмет, теоретико-методологічні основи, завдання сучасних досліджень феномену ідентичності Структурні різновиди ідентичності, домінантність/взаємозв’язок/ взаємообумовленість видів ідентичності; риси української культури та культури української діаспори. Зміст та наслідки суперечностей культурних ідентичностей у сучасному світі Вміння: Розв’язувати складні завдання та проблеми, що потребують міждисциплінарних досліджень культури Аналізувати феномен ідентичності Аргументувати діалектику взаємозв’язку/взаємообумовленості видів ідентичності Виявляти суперечності культурних ідентичностей Комунікація: Використовувати знання іноземних мов для аналізу інформаційних ресурсів Презентувати результати досліджень Автономність та відповідальність: Критично опрацьовувати інформативні джерела Приймати рішення щодо вибору методів власного аналітичного дослідження
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти мають знати основні етапи та характеристики історико-культурного процесу; основні культурологічні поняття та категорії; основи політології, етики, культури повсякденності; основні культурологічні теорії та методи культурологічних досліджень. Вміти збирати та інтерпретувати інформацію щодо феноменів та явищ культури; застосовувати основні терміни, категорії і класифікації культурології; виявляти сучасні тенденції співіснування різних культур в умовах глобалізації та міжкультурного діалогу. Володіти елементарними навичками роботи з консолідованою інформацією.
Зміст навчальної дисципліни
Частина 1. Феномен ідентичності в контексті міждисциплінарних досліджень Феномен ідентичності Емпіричні основи сучасного дискурсу про ідентичність Види та стратегії набуття ідентичностей Кінцеві засади культурної ідентичності Ціннісні детермінанти культурної ідентичності: виклики українського Культурні ідентичності корінних народів Криму Суперечності культурних ідентичностей в сучасному світі: Каталонія, Країна басків, Галісія, Валенсія Частина 2. Культурологічні виміри ментальності Поняття «ментальність» Ментальність та культурні архетипи Універсальні та етнічні архетипи колективної свідомості, базові архетипи світової міфології та їх риси Ментальність особистості. Соціальні стереотипи та «вербальна» ментальність Світоглядні архетипи і вищий рівень менталітету (національна і цивілізаційна свідомість). Національний характер як вираження культурної ментальності Специфічні особливості національних характерів: компаративний аналіз. Культурологічний аналіз етнокультурних стереотипів Українська ментальність і символи української культури Архетипи і коди політичної культури
Рекомендована та необхідна література
1. Історія світової культури: Навч. посіб./ Керівник авт. колективу Л.Т.Левчук. – 3-тє вида., переробл. І доп. – К.: Центр учбової літератури, 2010. – 400 с. 2. Історія світової культури. Культурні регіони: Навчальний посібник / Під ред Л.Левчук. – К.: Либідь, 2000 3. Культурологія: підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. авторів; за ред.. А.Є.Конверського. – Харків; Фоліо, 2013 . – 863с. 4. Кримський С. Б. Запити філософських смислів / Кримський Сергій Борисович. – К. : Вид-во ПАРАПАН, 2003. – 240 с. 5. Нагорна Л. Соціокультурна ідентичність: пастки ціннісних розмежувань/ Лариса Нагорна. – К.: ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2011. – 272 с. 6. Проблеми теорії ментальності. Електронний ресурс: URL: http://www.filosof.com.ua/Mentaltheorie/Zmist.htm 7. Сміт Е. Національна ідентичність. – К.: Основи,1994. – 224 с. 8. Бистрицький Є. Національна ідентичність і громадянське суспільство / Є.Бистрицький, С. Пролєєв, С. Лозниця. – К.:Дух і літера, 2018. – 464 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Загальна семестрова оцінка складається із балів, отриманих за: 1) аудиторну роботу (усні відповіді, участь у дискусіях); 2) самостійну роботу (аналітична робота за першоджерелами, індивідуальна дослідна робота, самостійне дослідження); 3) контрольні роботи. Оцінювання семестрової роботи: 1. Усні відповіді – 12/20 балів 2. Участь у дискусіях – 6/9 балів. 3. Аналітична робота за першоджерелами – 2/4 бали. 4. Індивідуальна дослідна робота – 5/8 балів. 5. Самостійне дослідження – 5/9 балів. 6. Контрольна робота No1, No2: – 6/10 балів. Усі види робіт в семестрі мають у підсумку: - в максимальному вимірі 60 балів - в мінімальному вимірі 36 балів Підсумкове оцінювання у формі іспиту. Іспит у письмовій формі – 24 / 40 балів.
Мова викладання
українська