Сучасні концепції навчання мов і літератур у середній школі

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в основній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Сучасні концепції навчання мов і літератур у середній школі
Код дисципліни
ВК.2.06
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
ПРН 30.2. Знає та застосовує сучасні концепції навчання української мови, літератури, іноземної мови. Вичерпний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми".
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного вивчення курсу студенти повинні попередньо опанувати дисципліни: «Педагогіка», «Українська мова», «Історія української літератури», «Вікова та педагогічна психологія», «Іноземна мова», «Методика навчання української мови», «Методика навчання української літератури», «Методика навчання іноземних мов». Також студенти повинні знати: особливості лінгводидактики як науки та галузевих методик; особливості педагогічного дискурсу; множину стратегій і тактик викладача-філолога; основні теоретичні положення курсу, відомості з навчальної програми та державного стандарту; головні тенденції розвитку методики викладання літератури в Україні та світі; новітні форми, методи й засоби викладання української літератури; новітні підходи, методи, форми й засоби викладання іноземної мови; основні методи, прийоми, засоби проведення креативних уроків; основні процеси розвитку теорії літератури, методики, педагогіки, психології.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна має на меті ознайомити студентів із сучасними концепціями навчання мов і літератур у середній школі, положеннями щодо інноваційних методик викладання мов і літератур; висвітлити шляхи впровадження сучасних методичних розробок в освітній процес, навчити використовувати теоретичні знання на практиці; залучати студентів до самостійної пошукової діяльності нових методів викладання української мови і літератури; сформувати гуманістичний світогляд, загальну культуру та естетичні смаки особистості студента; навчити студентів аналізувати сучасні педагогічні й методичні праці та раціонально відбирати з них матеріал для майбутньої педагогічної діяльності. Курс складається із 3 змістових блоків, по 2 змістових модулі кожен. Блок 1 розглядає методологічні засади навчання української літератури; блок 2 зосереджується на методологічних засадах навчання української мови; блок 3 сфокусований на методологічних засадах навчання іноземної мови. Форма підсумкового контролю – залік.
Рекомендована та необхідна література
1. Безпечний І. П. Теорія літератури. Київ : Смолоскип, 2009. 388 с. 2. Білоус Н. М. Підготовка студентів вузу до викладання літератури як мистецтва слова : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2006. 16 с. 3. Бондаренко Ю. І. Літературний канон і проблема програмотворення. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2011. № 5. С. 31 34. 4. Редько В. Г., Полонська Т. К., Басай Н. П. Лінгводидактичні засади навчання іноземної мови учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Педагогічна думка, 2013. 360 с. 5. Лісовський А. М. Етюди з методики викладання літератури. Київ : Ленвіт, 2013. 105 с. 6. Лісовський А. М. Морфологія художнього твору і вивчення літератури в школі. Житомир : Полісся, 2009. 132 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Курс викладається українською та англійською мовами та поєднує такі форми навчання: лекційні та практичні заняття, самостійну та дослідницьку роботи, проєктні технології. Основними видами робіт, які оцінюються упродовж семестру, є: відповідь на практичному занятті, участь у дискусії, творче завдання (доповідь, реферат, презентація), модульний проєкт, залікова робота. За виконання передбачених видів робіт студент максимально може набрати 100 балів та мінімально – 60 балів. Детально критерії оцінювання видів робіт упродовж семестру представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Методи та критерії оцінювання
Загальна оцінка студента за семестр формується за 100-бальною системою і складається із балів, отриманих за роботу впродовж семестру (максимум – 100 балів, мінімум – 60 балів). Семестровий контроль спрямований на оцінювання відповідей на практичних заняттях (8 балів), участі в дискусії (8 балів), творчого завдання (30 балів), модульного проєкту (30 балів) та залікової контрольної роботи (24 бали). Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Студенти, які набрали мінімально позитивну кількість балів – 60, отримують – «зараховано». Студенти, які не набрали мінімально позитивну кількість балів – 60, отримують – «не зараховано». Детально критерії оцінювання представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
Українська