Навчання української мови і літератури в школах національних меншин

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в основній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Навчання української мови і літератури в школах національних меншин
Код дисципліни
ВК.2.09
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
ПРН 34.2. Здатний організувати навчання української мови в школах національних меншин. Вичерпний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми".
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного опанування дисципліни студенти попередньо мають засвоїти курси методики навчання української мови, педагогіки, психології, української мова, основ мовознавств. Студенти також повинні знати: теоретичні аспекти української мови, процеси розвитку та функціонування мови, підходи, методи, прийоми, засоби та форми організації навчання української мови; розробляти та впроваджувати технології навчання української мови, здійснювати контроль та корекцію знань, навичок та вмінь учнів, аналізувати наукову літературу з проблем навчання української мови як іноземної; складати плани-конспекти уроків української мови як іноземної. Володіти елементарними навичками: застосування методичних прийомів навчання української мови, а також системної діагностики якості знань, навичок та вмінь.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна є вибірковою та покликана забезпечити формування у студентів компетентності в навчанні української мови в школах національних меншин. У курсі аналізується мовна ситуація в Україні, досліджуються підходи, методи, принципи та форми організації навчання української мови учнів, для яких українська мова не є рідною. Дисципліна складається з двох змістових модулів. У змістовому модулі 1 розглядаються теоретичні питання навчання української мови у школах для національних меншин, а також навчання окремих мовних аспектів. Змістовий модуль 2 зосереджується на проблемах навчання видів мовленнєвої діяльності та формах організації навчання. Дисципліна завершується заліком.
Рекомендована та необхідна література
1. Навчальні програми: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas 2. Методика навчання рідної мови в середніх навчальних закладах: Підручник для студентів–філологів / За ред. М. Пентилюк. К.: Ленвіт, 2009. 400 с. 3. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підруч. для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / [Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. та ін.; за заг. ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ: Ленвіт, 2013. 590 с. 4. Антонів Л. Дистанційне вивчення української мови як іноземної (тестовий контроль лексичної компетенції) // Teka Komisji Polsko-Ukraińskich Związkόw Kulturowych. Lublin, 2008. Vol. III. S. 73-82. 5. Мазурик, Д., Антонів, О. Та ін. Стандартизовані вимоги : рівні володіння українською мовою як іноземною А1–С2. Зразки сертифікаційних завдань : посібник. К. : «ІНКОС», 2020. 186 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Kурс поєднує такі форми навчання: лекційні та практичні заняття, самостійна та дослідницька робота, проєктні технології. Основними видами роботи, які оцінюються упродовж семестру, є: розроблення фрагментів уроку, груповий/ індивідуальний проєкт, презентація розробленого комплексу вправ і завдань, презентація розробленого уроку та підсумкова контрольна робота. За виконання передбачених видів робіт студент максимально може набрати 100 балів та мінімально – 60 балів. Детально критерії оцінювання видів робіт упродовж семестру представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Методи та критерії оцінювання
Загальна оцінка студента за семестр формується за 100-бальною системою і складається із балів, отриманих за роботу впродовж семестру (максимум - 100 балів, мінімум - 60 балів) Семестровий контроль спрямований на оцінювання розроблених фрагментів уроку (20 балів), групового/ індивідуального проєкту (16 балів), розробленого комплексу вправ і завдань (20 балів), презентації розробленого уроку (20 балів) та підсумкової контрольної роботи (24 балів). Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Студенти, які набрали мінімально позитивну кількість балів - 60, отримують - "зараховано". Студенти, які не набрали мінімально позитивну кількість балів - 60, отримують - "не зараховано". Детально критерії оцінювання представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
Українська