Сучасна українська мова. Фонетика. Фонологія

Освітня програма: Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в основній шко

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Сучасна українська мова. Фонетика. Фонологія
Код дисципліни
ОК 10.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 5. Оперує базовими категоріями та поняттями спеціальності. ПРН 13. Знає сучасні філологічні й дидактичні засади навчання української мови та літератури, мовні норми, соціокультурну ситуацію розвитку української мови, особливості використання мовних одиниць у певному контексті, мовний дискурс художньої літератури й сучасності, провідні тенденції розвитку літературного процесу в Україні. ПРН 15. Володіє комунікативною компетентністю з української мови (лінгвістичний, соціокультурний, прагматичний компоненти відповідно до загальноєвропейських рекомендацій із мовної освіти), здатний удосконалювати й підвищувати власний компетентнісний рівень у вітчизняному та міжнародному контексті. Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті «Профіль програми».
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного вивчення курсу студенти повинні опанувати програмою курсу: «Вступ до мовознавства». Також студенти повинні знати: загальну структуру сучасної української мови; одиниці фонетичного, лексичного, морфологічного, синтаксичного рівнів української мови; функції одиниць структурних рівнів української мови; базову інформацію (зі шкільного освітнього курсу) про анатомію і фізіологію людини, а також мати елементарні уявлення про фізичну природу звука; уміти: висловлювати власні думки і судження на основі знань із курсу «Вступ до мовознавства»; робити фонетичний аналіз одиниць української мови; володіти елементарними навичками роботи з навчально-методичними посібниками; пошуку інформації в рекомендованих до опрацювання наукових джерелах; аналізу та порівняння мовних явищ; застосування на практиці здобутих знань (для написання рефератів, модульних контрольних робіт тощо).
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна має на меті сформувати знання про теоретичні та практичні аспекти вивчення фонетичної будови сучасної української літературної мови, з її сегментною та надсегментною підсистемами, норм української орфоепії; виробити уміння застосовувати набуті знання на практиці, здійснюючи інтерпретацію зміни звуків у мовному потоці з фонологічного погляду. Курс складається з трьох частин: Сегментна фонетика окреслює предмет, методи і місце фонетики в системі лінгвістичних дисциплін. Надсегментна фонетика зосереджується на вивченні одиниць надсегментної фонетики, розглядає їхню специфіку в порівнянні з сегментними одиницями. Фонологія спрямована на аналіз звуків мови у функціональному аспекті. Дисципліна завершується іcпитом.
Рекомендована та необхідна література
1. Жовтобрюх М.А., Кулик Б.М. Курс сучасної української літературної мови. Ч.1. К., 1972. 2. Зиндер Л.Р. Общая фонетика. М., 1979. 3. Інтонація як мовний засіб вираження думки. К., 1975. 4. Курс сучасної української літературної мови Т.1. /За ред. Л. А. Булаховського. К., 1951,. 5. Мойсієнко А.К., Бас-Кононенко О.В., Бондаренко В.В. та ін. Сучасна українська мова: Лексикологія. Фонетика: Підручник / За ред. А.К. Мойсієнка К. «Знання», 2013, 365 с. 6. Прокопова Л.І. Приголосні фонеми сучасної української літературної мови. К., 1958. 7. Сучасна українська літературна мова / За ред. А. П. Грищенка. К., 1993. 8. Сучасна українська літературна мова. Вступ. Фонетика / За ред. І.К.Білодіда. К., 1969. 9. Плющ Н., Бас-Кононенко О., Дудник З., Зубань О. Сучасна українська літературна мова. Фонетика. К., 2002. 10. Плющ Н.П., Бондаренко В.В. Сучасна українська мова. Орфоепія : навч.посібник. К., 2008.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Основними видами роботи, до яких залучені студенти та які оцінюються упродовж семестру, є: усна відповідь на практичному занятті, доповнення, творче завдання, участь у дискусії, модульна контрольна робота. За виконання передбачених видів робіт студент максимально може набрати 60 балів та мінімально – 36 балів. Детально критерії оцінювання видів робіт упродовж семестру представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Методи та критерії оцінювання
Загальна оцінка студента за семестр формується за 100-бальною системою і складається із балів, отриманих за роботу впродовж семестру (максимум – 60 балів, мінімум – 36 балів) та балів підсумкового оцінювання у формі іспиту (максимум – 40 балів, мінімум – 24 бали). Семестровий контроль спрямований на оцінювання усних відповідей на практичних заняттях, доповнень, творчого завдання, участі у дискусії (36), модульної контрольної роботи (24). Формат іспиту – письмовий. Детально критерії оцінювання представлені в робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
Українська