Історія слов'янської (російської) літератури

Освітня програма: Літературна творчість, українська мова і література та англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Історія слов'янської (російської) літератури
Код дисципліни
ОК.19
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 2 Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН 4 Розуміти фундаментальні принципи буття людини, природи, суспільства. ПРН 5 Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів тощо. ПРН 13 Аналізувати й інтерпретувати твори української та зарубіжної художньої літератури й усної народної творчості, визначати їхню специфіку й місце в літературному процесі (відповідно до обраної спеціалізації). ПРН 15 Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Необхідною умовою доступу до дисципліни є успішне опанування курсів «Основи літературознавства», «Історія зарубіжної літератури», «Історія української літератури». Студент має 1) знати: • основи літературознавчого аналізу художніх творів; • динаміку зародження і зміни літературних стилів і течій; • роди і жанри літературних творів; 2) уміти: • ретранслювати власні судження на основі теоретичних знань із курсу історії української та зарубіжної літератури; • аналізувати та інтерпретувати літературні твори в межах сучасної наукової парадигми; 3) володіти елементарними навичками: • визначати жанрово-стильові особливості аналізованого тексту, його тематику та проблематику; • володіти навичками аналізу художніх текстів; • розуміти та аналізувати структуру твору; • застосовувати на практиці здобуті знання .
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – сформувати й систематизувати знання студентів у проблематиці імперського дискурсу російської літератури, його ключових засад та характеристик; виробити сучасні теоретико-методологічні вектори аналізу колоніальної парадигми російської літератури, з урахуванням новітніх наукових розробок й методик українського та світового літературознавства; ознайомити студентів із основними літературними напрямками, течіями і школами, системою жанрів, індивідуально-авторськими стильовими системами і поетологічними особливостями окремих творів. Курс присвячено вивченню колоніального дискурсу російської літератури XVIII-XX століть, що вимагає нових підходів та методологій аналізу у прочитанні та інтерпретації так званих «класичних» текстів російської літератури. З урахуванням новітніх наукових концепцій критично переосмислюється історія російської літератури XVIII-XX століть, її ґенеза, типологія, жанрово-стильова динаміка, індивідуальні авторські стратегії. Методологічною основою курсу є роботи з колоніальних студій, історичної поетики, порівняльно-історичного літературознавства, інтертекстуального та мотивного аналізу, рецептивної естетики, наратології, аналізу концептосфери літературного твору.
Рекомендована та необхідна література
1. Томпсон Е. Трубадури імперії: російська література і колоніалізм / Е. Томпсон. – К.:Основи; 2006.– 368 с. 2. Etkind. A. Internal Colonization. Russia`s imperial Experience. / А. Etkind. – Cambridge, 2011.–283 p. 3. Said E. Culture and imperialism. /Е. Said. – Vintage, 1994. –380 p 4. Kahn, A., Lipovetsky, M., Reyfman, I., Sandler, S.. A history of Russian literature. – Oxford University Press, 2018. 12 5. Бистрова О. Поетикальна парадигма романної прози Ф.Достоєвського в аспекті теоретичних ідей Д.Чижевського. Тернопіль-Дрогобич. 2010.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методологічною основою курсу є роботи з колоніальних студій, історичної поетики, порівняльно-історичного літературознавства, інтертекстуального та мотивного аналізу, рецептивної естетики, наратології, аналізу концептосфери літературного твору. Методи викладання: лекція, семінар, самостійна робота. Заплановані освітні заходи: усна відповідь, доповнення, участь у дискусії, тести, виконання індивідуальної роботи, підготовка та захис презентації, іспит.
Методи та критерії оцінювання
Упродовж семестру після лекційних занять із відповідних тем проводяться семінарські заняття, на яких здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форм контролю. Завершується дисципліна іспитом. Студенти, які набрали сумарно меншу кількість балів, ніж критично-розрахунковий мінімум – 36 балів, до складання іспиту не допускаються. Максимальна оцінка за додаткові форми оцінювання не може перевищувати 40 % підсумкової оцінки (до 40 балів за 100-бальною шкалою). Максимальний розподіл балів здійснюється за таким алгоритмом: 60 балів (60 %) – семестровий контроль і 40 балів (40 %) – іспит. Шкала відповідності оцінок Відмінно / Excellent 90-100 Добре / Good 75-89 Задовільно / Satisfactory 60-74 Незадовільно / Fail 0-59 Зараховано / Passed 60-100 Не зараховано / Fail 0-59
Мова викладання
Українська