Основи літературознавства

Освітня програма: Літературна творчість, українська мова і література та англійська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Основи літературознавства
Код дисципліни
ОК.09
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1 Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та англійською мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 7 Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів. ПРН 8 Знати й розуміти систему мови (української, англійської), загальні властивості літератури як мистецтва слова, у зв’язку з історією української літератури, уміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 13 Аналізувати й інтерпретувати твори української та зарубіжної художньої літератури й усної народної творчості, визначати їхню специфіку й місце в літературному процесі (відповідно до обраної спеціалізації). ПРН 15 Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти мають: знати основні характеристики літературознавства як науки про мистецтво слова; зв’язок літературознавства з іншими гуманітарними науками; володіти основними фактологічними знаннями гуманітарного характеру; уміти збирати та інтерпретувати інформацію щодо особливостей розвитку літературного процесу в різних історичних умовах упродовж століть; застосовувати основні поняття в аналізі літературних явищ і процесів; застосовувати інтерактивні й мультимедійні засоби; володіти елементарними навичками наукового дослідження та управління інформацією; критичного ставлення до аналізованих явищ; використання іншомовних фахових інформативних джерел; взаємодії і співробітництва у навчанні в ситуаціях пошукового характеру.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – систематизація й осмислення студентами знань з літературознавства, оволодіння навиками аналізу літературного твору, вільне оперування фаховою термінологією, основними літературознавчими категоріями і поняттями, зосередження уваги на смисловому навантаженні, специфіці художнього тексту. Предмет навчальної дисципліни – література як вид художньої діяльності, її родовидові та жанрово-композиційні особливості, поетика і генетика тексту, структура й елементи внутрішньої та зовнішньої форми художнього твору, основи віршування, мова художнього твору, літературний процес і закономірності його розвитку, літературні напрями, течії, школи, тощо. Протягом вивчення дисципліни студенти опановують сучасну методику аналізу літературних творів та застосовують її на практиці.
Рекомендована та необхідна література
1. Антологія світової літературно-критичної думки XX ст. Львів, 1996. 2. Безпечний І. Теорія літератури. К., 2008. 3. Білоус П., Левченко Г. Вступ до літературознавства. К., 2012. 4. Вступ до літературознавства. Хрестоматія / упоряд.Н.І. Бернадська. К.,1995. 5. Гнатюк М. Сучасні підходи до аналізу літературних творів. Навчально-методичний комплекс. К., 2020. 6. Гнатюк М. Теорія літератури. Навчально-методичний комплекс. К., 2019. 7. Літературознавча енциклопедія: У 2 т. / Авт.-уклад. Ю. Ковалів. К., 2007. 8. Моклиця М. Основи літературознавства. Тернопіль, 2002. 9. Ткаченко А. Мистецтво слова. Вступ до літературознавства. К., 2003.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Освітні заходи протягом семестру: евристична бесіда, участь у дискусії, творчий проєкт, творчі завдання (есей, рецензія), реферат, іспит. Методи викладання: лекція, семінарське заняття, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Відповідь на семінарському занятті – макс.8/мін.5; доповнення – макс.8/мін.5; творчий проєкт – макс.12/мін.8; творче завдання (есей, рецензія) – макс.12/мін.8; реферативні завдання - макс.12/мін.4; Форма підсумкового оцінювання – іспит: мінімально 24 / максимально 40. Шкала відповідності оцінок: «Відмінно» – 90-100 «Добре» – 75-89 «Задовільно» – 60-74 «Незадовільно» – 35-59
Мова викладання
Українська