Комплексна дисципліна «Історична лінгвістика». Частина 1. Старослов'янська мова

Освітня програма: «Українська і англійська мови: переклад та редагування»

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Комплексна дисципліна «Історична лінгвістика». Частина 1. Старослов'янська мова
Код дисципліни
ОК 25.1
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 2 Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН 7 Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів. ПРН 8 Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію мов і літератур, що вивчаються, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 15 Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Програма розрахована на студентів першого курсу, які мають базові знання з української мови за програмою середньої школи. Студент повинен знати: структуру сучасної української мови; одиниці всіх структурних рівнів української мови та функції цих одиниць; уміти: висловлювати власні думки щодо певних мовних фактів і явищ на основі шкільних знань з української мови; здійснювати фонетичний, морфемний, морфологічний та синтаксичний аналіз одиниць української мови; мати елементарні навички роботи з навчально-методичними посібниками, пошуку інформації в рекомендованих до опрацювання наукових джерелах, аналізу та порівняння мовних явищ, застосування на практиці здобутих знань.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – ознайомлення студентів із походженням старослов’янської мови, її фонетико-фонологічною, лексичною, морфологічною, словотвірною та синтаксичною системами в порівняльно-історичному аспекті на тлі мовних явищ і процесів індоєвропейського та праслов’янського періодів із проєкцією на відповідні мовні факти сучасних слов’янських мов, передусім української та російської, а також вироблення умінь і навичок застосовувати здобуті знання у процесі читання, коментування, перекладу і комплексного лінгвістичного аналізу старослов’янських текстів. Дисципліна складається з двох частин: Частина 1. Вступ. Фонетико-фонологічна система старослов’янської мови та її проєкція на індоєвропейські та праслов’янські звукові процеси. Словниковий склад старослов’янських рукописів. Частина 2. Граматична система старослов’янської мови.
Рекомендована та необхідна література
1) Брайчевський М. Походження слов’янської писемності. К., 1998. Леута О.І. Старослов’янська мова. К., 2001. 2) Цейтлин Р.М. Лексика старославянского языка: Опыт анализа мотивированных слов по данным древнеболгарских рукописей X – XI веков. М., 1977. 3) Бирнбаум Х. Праславянский язык. Достижения и проблемы его реконструкции. М., 1987. 4) Вендина Т.И. Средневековый человек в зеркале старославянского языка. М., 2002. 5) Висоцький С.О. Київська писемна школа X–XII ст. – Львів–Київ–Нью-Йорк, 1998. С. 9–27. 6) Майборода А.В. Старослов’янська мова. К., 1972. 7) Німчук В.В. Київські глаголичні листки. – К., 1983. 8) Гнатюк Л.П. Старослов’янська мова. Практикум: навч. посіб. для студентів філол. спеціальностей. 2-е вид. К., 2020. 9). Старославянский словарь (по рукописям X – XI веков). 2-е вид. М., 1999. 10) Леута О.І. Старослов’янська мова. К., 2007. Режим доступу: http://chtyvo.org.ua/authors/Leuta_Oleksandr/Staroslovianska_mova/
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальні заходи протягом семестру: завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи; відповідь на практичних заняттях; творчі завдання; участь у дискусії.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: •максимальна кількість балів протягом семестру – 100 балів; • відповідь на практичному занятті, доповнення, виконання творчого завдання, участь у дискусії: РН 1.1–3.1 – макс. 5 балів на кожному із 14 занять (оцінюється залежно від повноти розкриття); •модульна контрольна робота – макс. 30 балів. Підсумкове оцінювання: залік. Залікова оцінка формується як сума усіх балів, набраних упродовж семестру: 0-59 – не зараховано, 60-100 - зараховано.
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології