Комплексна дисципліна "Вступ до спеціалізації". Частина 4. Старослов’янська мова

Освітня програма: Польська мова і література, англійська та литовська мови

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Комплексна дисципліна "Вступ до спеціалізації". Частина 4. Старослов’янська мова
Код дисципліни
ОК.09
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
ПРН 1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та іноземною (-ими) мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 5. Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів тощо. ПРН 7. Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів. ПРН 16. Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції обраної філологічної спеціалізації, уміти застосовувати їх у професійній діяльності.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Програма розрахована на студентів першого курсу, які в першому семестрі успішно опанували програми курсів «Вступ до мовознавства» та «Вступ до слов’янської філології». Студент повинен знати: зміст основних понять зі слов’янської мовної галузі й відповідні терміни на їх позначення; структуру сучасної української мови та інших слов’янських мов; одиниці структурних рівнів української та інших слов’янських мов і функції цих одиниць; уміти: висловлювати власні міркування щодо певних мовних фактів і явищ; здійснювати фонетичний, морфемний, морфологічний та синтаксичний аналіз одиниць української мови; мати елементарні навички роботи з навчально-методичними посібниками, пошуку інформації в рекомендованих до опрацювання наукових джерелах, аналізу та порівняння мовних явищ, застосування на практиці здобутих знань
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – ознайомлення студентів із походженням старослов’янської мови, її фонетико-фонологічною, лексичною, морфологічною, словотвірною та синтаксичною системами в порівняльно-історичному аспекті на тлі мовних явищ і процесів індоєвропейського та праслов’янського періодів із проєкцією на відповідні мовні факти сучасних слов’янських мов, передусім української та російської, а також вироблення умінь і навичок застосовувати здобуті знання у процесі читання, коментування, перекладу і комплексного лінгвістичного аналізу старослов’янських текстів. Дисципліна складається з двох частин: Частина 1. Вступ. Фонетико-фонологічна система старослов’янської мови та її проєкція на індоєвропейські та праслов’янські звукові процеси. Словниковий склад старослов’янських рукописів. Частина 2. Граматична система старослов’янської мови.
Рекомендована та необхідна література
Основна: Брайчевський М. Походження слов’янської писемності. К., 1998. Леута О.І. Старослов’янська мова. К., 2001. Додаткова: Висоцький С.О. Київська писемна школа X–XII ст. – Львів–Київ–Нью-Йорк, 1998. С. 9–27. Майборода А.В. Старослов’янська мова. К., 1972. Німчук В.В. Київські глаголичні листки. – К., 1983. Збірник вправ: Гнатюк Л.П. Старослов’янська мова. Практикум: навч. посіб. для студентів філол. спеціальностей. 2-е вид. К., 2020. Словник: 1. Старославянский словарь (по рукописям X – XI веков). 2-е вид. М., 1999. Електронні джерела Леута О.І. Старослов’янська мова. К., 2007. Режим доступу: http://chtyvo.org.ua/authors/Leuta_Oleksandr/Staroslovianska_mova/
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальні заходи протягом семестру: • завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи; • участь у роботі на лекції, зокрема участь у дискусії; • написання реферату з творчим завданням.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: •максимальна кількість балів протягом семестру – 60 балів; • участь у роботі на лекції, зокрема участь у дискусії: РН 1.1–3.1 – макс. 2 бали (28 балів за 14 занять); • написання реферату з творчим завданням – макс. 12 балів; • модульна контрольна робота – макс. 20. Підсумкове оцінювання: іспит
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології