Навчальна лексикографія

Освітня програма: Російська мова та переклад (для іноземців); мова навчання російська / Русский язык и перевод

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Навчальна лексикографія
Код дисципліни
ВБ.1.07
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН8. Знати і розуміти систему та історію російської мови і вміти використовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їх взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН14. Використовувати російську мову в усній та письмовій формі, у різних жанрово-стильових різновидах і регістрах спілкування (офіційному, неофіційному, нейтральному), для розв’язання комунікативних завдань у побутовій, суспільній, навчальній, професійній, науковій сферах життя. Повний перелік ПРН є в робочій програмі.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Успішне опанування теоретичних і практичних курсів російської мови, що викладалися протягом першого – третього років навчання (1-5 семестри): «Сучасна російська мова. Лексикологія. Фразеологія. Лексикографія», «Сучасна російська мова. Словотвір», «Сучасна російська мова. Морфологія», «Практичний курс російської мови».
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – формування у бакалаврів-іноземців лінгвометодичної та навчально-лексикографічної компетенції, що є складовою частиною загальної фахової компетенції майбутніх спеціалістів. У курсі дисципліни «Навчальна лексикографія» розглядаються навчальні словники різних типів; аналізуються особливості словникових статей лексикографічних джерел навчального типу, специфіка їхнього змісту та структури; розглядаються основні компоненти навчальних посібників словникового типу.
Рекомендована та необхідна література
1) Маликова Л.Т. Методическая разработка к спецкурсу «Учебная лексикография» для студентов филологического факультета. Киев: Киев.ун-т, 1997. 48 с. 2) Маликова Л.Т. Словарный состав неродного языка как источник информации об этнокультурном и этнопсихологическом опыте народа (на материале русского и украинского языков) [Електронний ресурс] // Cопоставительная русистика. Режим доступа: https://refdb.ru/look/1899449.html 3) Щукин А.Н. Обучение лексическим средствам общения. / Щукин А.Н. Обучение речевому общению на русском языке как иностранном: Учебно-методическое пособие для преподавателей русского языка как иностранного. Москва: Русский язык. Курсы (Серия «Методы. Приёмы. Результаты»), 2012. С. 88 -135. 4) Лексикографический интернет-портал: онлайн-словари русского языка. Режим доступа: https://lexicography.online 5) Словари русского языка. Режим доступа: https://wordsonline.ru/dicts/
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, практичні заняття, самостійна робота. Методи навчання: метод проблемного викладання, частково-пошуковий, теоретично- практичні, свідомо-практичні методи навчання. Ілюстративні методи. Самостійна робота з науковою та довідковою літературою. Інтерактивні методи: інформаційні, пізнавальні мотиваційні, регулятивні.
Методи та критерії оцінювання
Усні відповіді, участь в обговоренні, письмові самостійні роботи, збір і/або об’єднання інформації, необхідної для опису статей навчальних словників та посібників словникового типу, модульні контрольні роботи. Конкретні критерії оцінювання наведено в робочій програмі навчальної дисципліни.
Мова викладання
російська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української філології для іноземних громадян
Навчально-науковий інститут філології