Лінгвокраїнознавство російської мови

Освітня програма: Російська мова та переклад (для іноземців); мова навчання російська / Русский язык и перевод

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Лінгвокраїнознавство російської мови
Код дисципліни
ОК 26
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН5. Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів тощо. ПРН12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їх взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН14. Використовувати російську мову в усній та письмовій формі, у різних жанрово-стильових різновидах і регістрах спілкування (офіційному, неофіційному, нейтральному), для розв’язання комунікативних завдань у побутовій, суспільній, навчальній, професійній, науковій сферах життя. ПРН 22. Використовувати знання з історії та країнознавства для організації успішної комунікації українською та російською мовами та адекватного перекладу.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування теоретичних і практичних курсів російської мови, що викладалися протягом першого та другого років навчання: «Практична граматика російської мови», «Практична фонетика російської мови», «Усне мовлення», «Коментоване читання наукових текстів», «Практичний курс російської мови», «Сучасна російська мова (Лексикологія. Фразеологія. Лексикографія)», «Сучасна російська мова (Фонетика)», «Вступ до перекладознавства та основи практичного перекладу». 2. Знання лексико-фразеологічної системи російської мови, видів перекладу та елементарні навички письмового та усного перекладу.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – формування соціокультурної компетенції у іноземних студентів через знайомство з національно-культурною специфікою різних одиниць російської мови. Дисципліна знайомить студентів з типовими явищами національної дійсності через посередництво мови та в процесі її вивчення, залучає студентів-іноземців до іншого способу мислення й уявлень про світ, вчить самостійно вести і спрямовувати діалог культур, що необхідно для вільної орієнтації у процесі спілкування з носіями мови, для розуміння та правильного тлумачення неадаптованих текстів, адекватного перекладу. Основну увагу приділено вивченню безеквівалентної і фонової лексики, оскільки передусім лексичний рівень мови розкриває національно-культурну своєрідність, є скарбницею інформації про духовну й матеріальну спадщину та сучасне життя носіїв російської мови.
Рекомендована та необхідна література
1) Верещагин Е.М., Костомаров В.Г. Язык и культура: Лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. Москва: Русский язык, 1990. 246с. 2) Климкина О.И. Лингвострановедение. Русский язык: учебное пособие для иностранных студентов-филологов. Киев: ИПЦ «Киевский университет», 2013. 319с. 3) Маркина Н.А., Прохоров Ю.Е. Мы похожи, но мы разные… Учебное пособие по русской культуре и русскому менталитету для иностранных учащихся. Вып.2. Москва: Курсы, 2004. 128с. 4) Самусенко О. Н. Анимационные фильмы в практике преподавания иностранных языков. Наукові записки. Серія: Філологічні науки. Кропивницький, 2021. Вип. 193. С.432-439. 5) Самусенко О.Н. Юмор как способ мотивации в изучении языка. Linguodidactica. Bialystok, 2021. Tom XXV. C. 239-249.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, практичні заняття, самостійна робота. Методі навчання: метод проблемного викладу, частково-пошуковий метод, самостійна робота з науковою та довідковою літературою, збір інформації для лінгвокраїнознавчого аналізу. Самостійна робота з науковою та довідковою літературою, збір інформації для лінгвокраїнознавчого аналізу, презентації, проектної роботи в малих групах.
Методи та критерії оцінювання
Усні відповіді, презентація, модульна контрольна робота. Конкретні критерії оцінювання наведено в робочій програмі навчальної дисципліни.
Мова викладання
російська