Сучасна російська мова (Фонетика)

Освітня програма: Російська мова та переклад (для іноземців); мова навчання російська / Русский язык и перевод

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Сучасна російська мова (Фонетика)
Код дисципліни
ОК 10
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 7. Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та іноваційних підходів. ПРН 8. Знати і розуміти систему та історію російської мови і вміти використовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 10. Знати норми російської літературної мови та вміти їх застосовувати у практичній діяльності. ПРН 12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їх взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. ПРН 14. Використовувати російську мову в усній та письмовій формі, у різних жанрово- стильових різновидах і регістрах спілкування (офіційному, неофіційному, нейтральному), для розв’язання комунікативних завдань у побутовій, суспільній, навчальній, професійній, науковій сферах життя.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Успішне опанування курсу практичної фонетики російської мови, що викладається на першому курсі навчання за освітньою програмою «Російська мова та переклад (для іноземців; мова навчання російська)».
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – оволодіння теоретичними знаннями про фонетичну та фонологічну системи сучасної російської літературної мови, закономірності звукових змін у мовленні, особливості російської акцентології, фонотактики й інтонології та вдосконалення мовленнєвих навичок завдяки практичному застосуванню одержаних знань. Її предметом є фонетична, фонологічна, акцентологічна й інтонаційна системи сучасної російської літературної мови. Дисципліна спрямовує студентів на опанування звукової системи сучасної російської мови (звуки, звукотипи, фонеми, наголос, інтонаційні конструкції, типи складів) і автоматизацію мовленнєвих навичок на основі усвідомлення особливостей артикуляційної бази, системних фонетичних явищ російської мови і закономірностей звукових процесів та інтонаційних контурів у мовленні.
Рекомендована та необхідна література
1. Брызгунова Е.А. Звуки и интонация русской речи : для иностранцев, изучающих русский язык. Москва: Русский язык, 1983. 278 с. 2. Дудник З.В., Прожогина И.М. Современный русский язык. Фонетика: учебное пособие для студентов–иностранцев. Киев: ИПЦ «Киевский университет», 2007.146 с. 3. Нестерова Н.Г., Фащанова С.В. Фонетика современного русского языка: учебное пособие для иностр. студентов, обучающихся по основной образовательной программе «Русский язык». Томск: Изд-во Томского государственного университета, 2020. 114 с. 4. Прожогина И.М. Сборник упражнений по фонетике русского языка: учебное пособие для студентов–иностранцев. Киев: Феникс, 2019. 206с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, практичні заняття, самостійна робота. Методи навчання: теоретичні методи (пояснювально-демонстраційний, метод проблемного викладу, частково-пошуковий), свідомо-практичні (пояснення, спостереження), теоретично-практичні методи навчання (фонетичний та фонемний розбір, транскрипція), практичні методи навчання мовленню; прийоми використання різних видів наочності (таблиці, рентгенограми тощо). Інтерактивні методи: інформаційні, пізнавальні мотиваційні, регулятивні.
Методи та критерії оцінювання
Усні відповіді на семінарах, письмові домашні завдання, модульні контрольні роботи. Конкретні критерії оцінювання наведено в робочій програмі навчальної дисципліни.
Мова викладання
російська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української філології для іноземних громадян
Навчально-науковий інститут філології