Латинська герменевтика

Освітня програма: Класичні студії та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Латинська герменевтика
Код дисципліни
ОК.10
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
10 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
ПРН 6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації. ПРН 8. Оцінювати історичні надбання та новітні досягнення літературознавства. ПРН 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти обраної філологічної спеціалізації. ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного та мовленнєвого матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних та методичних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Володіти базовими навичками морфемного, морфологічного і синтаксичного аналізу одиниць латинської мови та навичками лексико-етимологічного і історико-культурного аналізу і коментування латинських текстів. Курс тісно пов’язаний з іншими обов’язковими і вибірковими курсами спеціальності: латинська мова, історія латинської мови, історія римської літератури, історія Стародавньої Греції та Риму, історія античної риторики, культура Давньої Греції та Риму, антична метрика як основа сучасного віршування, антична міфологія і сучасність, античні сюжети у світовій літературі, комунікативні технології античності, античний театр і сучасність, давньоримська історична проза, давньоримська ораторська проза, римський епос і лірика та сучасність.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – напрацювання практичних навичок герменевтичного дослідження латинських текстів; закріплення умінь перекладу, лінгво- та історико-культурологічного аналізу автентичних текстів. Всі аспекти мови вивчаються паралельно з розвитком перекладацьких та герменевтичних навичок студентів. Курс складається з 4 змістових частин: 1) Давньоримська поема: мова, ідеї та стиль: Овідій, поема «Метаморфози»; Лукрецій, поема «Про природу речей»; 2) Давньоримська комедія: ідеї, мова і стиль: Плавт, комедія «Скарб»; 3) Римська історіографія і римські історики: Тацит, «Аннали»; 4) Римська епіграма: Марціал. Основу курсу складає коментоване читання латинських текстів, переклад та інтерпретація латинських творів з історико-літературним, реально-понятійним, синтаксичним, лексико-семантичним та стилістичним аналізом. У зіставленні з даними інших курсів розглядаються питання системності змін у латинській мові, зміни мовної норми, а також питання спадковості мови та варіативності мовних форм. Дисципліна входить до науково-дослідного компоненту підготовки магістра.
Рекомендована та необхідна література
Антична література: навч. посіб. / Ковбасенко Ю. І. К., 2014. 256с. Вулих Н. В. Овидий. М., 1996. 282 с. Енциклопедичний словник класичних мов. К., 2017. 552 с. Марциал М. Валерий: Книга зрелищ. Предисл., пер. и прим. Г. М. Севера. Toronto, 2014. Мегела І. Історія Римської літератури : курс лекцій. К., 2012. Тронский И. М. Корнелий Тацит // Публий Корнелий Тацит. Анналы. Малые произведения. История. Т. 2. – М., 2003. A Companion to Latin Literature. Ed. by S. Harrison. Blackwell, 2005. 472 p. Ancient Historiography and its Contexts: Studies in Honour of A. J. Woodman. Oxford, 2010. P.269-384. Godwin, John. Lucretius. London, 2004. Knox Peter E. Oxford readings in Ovid. Oxford University Press, 2006. 541 с. Tarrant R. J. P. Ouidi Nasonis Metamorphoses. Oxford Classical Texts. – Oxford, 2004. The Cambridge Companion to Tacitus. Ed. by A. J. Woodman. Cambridge, 2009. 366 p.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції; відеоматеріали, презентації (Microsoft Power Point); практичні заняття; самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання. Семестрову кількість балів формують бали, отримані студентом у процесі засвоєння матеріалу з усього навчального курсу. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (усні відповіді, реферативні доповіді, захист презентації, контрольна робота) та за самостійну роботу (підготовка реферативної доповіді, презентації). Усі види робіт за семестр мають у підсумку: - у максимальному вимірі 60 балів, - у мінімальному вимірі 36 балів. Підсумкове оцінювання проводиться у формі іспиту 24/40 (РН 1.1-1.10; РН 2.1-2.6; РН 3.1; РН 4.1-4.5). Підсумкова оцінка з дисципліни 60/100, складається із суми кількості балів за семестрову роботу 36/60 та підсумкового оцінювання – іспиту 24/40. Детальний опис форм, критеріїв та організації оцінювання наведено у робочій програмі дисципліни, оприлюдненій на офіційному сайті Навчально-наукового інституту філології.
Мова викладання
Українська