Загальна фізика (2 семестр)

Освітня програма: Інформаційна безпека телекомунікаційних систем і мереж

Структурний підрозділ: Факультет радіофізики, електроніки та комп’ютерних систем

Назва дисципліни
Загальна фізика (2 семестр)
Код дисципліни
ОК 10
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
8
Результати навчання
Студент повинен знати: Вільні гармонічні, затухаючі та вимушені коливання. Основні закони геометричної оптики. Хвильові властивості світла. Основні властивості електромагнітних хвиль. Фотоефект. Ефект Комптона. Модель атома Бора-Резерфорда. Хвильова функція. Рівняння Шредінгера. Векторна модель атома. Принцип дії лазера. Основи зонної теорії твердих тіл. Склад та будова ядра. Ядерні сили та реакції. Cтудент повинен вміти: Знаходити період коливань маятника. Використовувати закони геометричної оптики для розрахунку оптичних схем. Розраховувати параметри інтерференційних схем. Аналізувати поляризацію хвиль. Розраховувати інтенсивність світла після проходження шару речовини. Вміти працювати з законами теплового випромінювання. Знаходити частоти спектральних серій. Розв’язувати рівняння Шредінгера. Визначати механічні та магнітні моменти атомів, ширину забороненої зоні. Знаходити дефект мас та енергію зв’язку.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для достатнього опанування навчальною дисципліною “Загальна фізика” (2 семестр) необхідні знання з курсів: “Вища математика” та “Загальна фізика” (1 семестр)
Зміст навчальної дисципліни
Гармонічні коливання в коливальних системах та їх характеристики Вільні згасаючі коливання. Вимушені коливання. Резонанс. Механічні хвилі. Суперпозиція хвиль. Інтерференція хвиль. Електромагнітні хвилі. Закони геометричної оптики. Характеристики оптичної системи. Інтерференція світлових хвиль. Інтерференція немонохроматичного світла. Дифракція світла. Поляризація світла. Основи кристалооптики Взаємодія світла з речовиною. Теплове випромінювання та його закони. Фотони. Фотоефект. Ефект Комптона. Модель атома Бора-Резерфорда. Корпускулярно-хвильовий дуалізм. Співвідношення невизначеностей Гейзенберга Хвильова функція. Рівняння Шредінгера. Тунельний ефект. Векторна модель атома. Правила відбору. Вироджені стани. Принцип заборони Паулі. Таблиця Менделєєва. Спонтанне та вимушене випромінювання світла. Принцип дії лазера. Квантові розподіли. Основи зонної теорії твердих тіл. Склад ядра та його будова. Радіоактивність. Ядерні реакції. Фізика елементарних частинок.
Рекомендована та необхідна література
1. Находкін М. Г., Харченко Н. П. Атомна фізика. – К.: Київський університет, 2012. - 551 с. 2. Вакарчук I. О. Квантова механіка. – Львiв : ЛНУ iменi Iвана Франка, 2012. – 872 с. 3. Григорук В. І., Коротков П. А., Хижняк А. І. Лазерна фізика. – К. : МП "Леся", 1999. – 7. Булавін Л. А., Тартаковський В.К. Ядерна фізика – К. : Знання, 2005. – 431 с 4. Висоцький В.І., Дяченко С.А., Карлаш Г.Ю., Овечко В.С., Прокопенко О.В., Харченко Н.П. Атомна та ядерна фізика в прикладах і запитаннях – К. : ВПЦ "Київський університет", 2011 – 511 с. 5. Каденко І. М., Плюйко В. А. Фізика атомного ядра та частинок. – К. : ВПЦ «Київський університет», 2008. – 414 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, практичні заняття, лабораторні роботи, індивідуальна самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Після завершення кожного модуля проводиться усний модульний колоквіум та тест, для тестування в тому числі використовується система управління навчанням Moodle. Для визначення рівня досягнення результатів навчання, завдання для модульних колоквіумів перевіряють рівень теоретичних знань та уміння застосовувати їх для розв’язування конкретних фізичних задач. Окрім того, студенти виконують лабораторні роботи з розділу «Оптика» (загалом три роботи), результати оформлюються у вигляді звіту, який містить аналіз виконаного експерименту. Обов’язковим для допуску до іспиту є написання трьох модульних тестів та трьох усних опитувань, а також виконання трьох лабораторних робіт з кількістю балів не менше 30 у підсумку. Підсумкове оцінювання у формі іспиту. Екзаменаційний білет іспиту складається із 4 питань, кожна позиція оцінюється від 0 до 10 балів. Всього за іспит можна отримати від 0 до 40 балів. Умовою досягнення позитивної оцінки за дисципліну є отримання загалом не менш ніж 60 балів.
Мова викладання
Українська