Розвиток фізичних теорій

Освітня програма: Еконофізика

Структурний підрозділ: Факультет радіофізики, електроніки та комп’ютерних систем

Назва дисципліни
Розвиток фізичних теорій
Код дисципліни
ОК 26
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Студент повинен знати основні етапи розвитку науки в часи античності та в середньовіччі; основні етапи формування теорії теплових явищ; основні етапи формування теорії електрики й магнетизму; основні вияви кризи класичної фізики та передумови виникнення квантової фізики; основні етапи формування квантової фізики; основні проблеми фізики наших днів. Студент повинен вміти аналізувати причини розвитку фізичних уявлень; пояснювати взаємозв’язок розвитку різних фізичних теорій; застосовувати отриманні знання для формування і розв’язання нових наукових задач; назвати імена й час життя видатних учених, які зробили визначний внесок у розвиток фізичних теорій.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Навчальна дисципліна «Розвиток фізичних теорій» базується на циклі дисциплін професійної та практичної підготовки, зокрема, на курсах циклу загальної фізики та філософії.
Зміст навчальної дисципліни
У програмі дисципліни розглядаються етапи формування фізики як науки від давнини й до наших днів. Це досягається шляхом розгляду становлення чотирьох фізичних теорій (механіка, теплові явища, електрика і магнетизм, квантова фізика). Особливу увагу приділено розгляду передумов для кожного нового етапу розвитку фізичних теорій, шляхів розвитку наукової думки, способу отримання результатів.
Рекомендована та необхідна література
Статті в англомовній та україномовній «Вікіпедії», присвячені згаданим у цій книзі вченим та фізичним явищам. 1. М.В.Стріха. Розвиток фізичних теорій. http://physel.univ.kiev.ua/resources/PhysTheories.pdf 2. М.В.Стріха. До питання про історію фізики // Світогляд. – 2022. - №1. – С.39-55. 3. Вайнберг С. Пояснюючи світ. Історія сучасної науки. – Х.: Клуб сімейного дозвілля, 2019. – 352 с. 4. Храмов Ю.А. Історія фізики. – Київ: «Фенікс», 2006. –176 с. (рос.) 5. Ільченко В.І., Проказа О.Т., Стріха М.В. Фізичні теорії: люди, ідеї, події. – Луганськ: Елтон-2, 2012. – 382 с. 6. Овчаренко Ю.С. Історія кріофізики в Україні. Х: 2019. – 134 с. 7. Павленко Ю.В., Руда С.П., Хорошева С.А. Храмов Ю.О. Природознавство в Україні до початку ХХ ст. в історичному, культурному та освітньому контекстах / К.: Академперіодика, 2001. – 422 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекційні заняття, самоостійна індивідуальна робота..
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: навчальний семестр має два змістові модулі. Після завершення відповідних тем проводяться дві письмові модульні контрольні роботи. Умовою досягнення позитивної оцінки за дисципліну є отримання не менш ніж 60 балів, при цьому оцінка за залік не може бути меншою 24 балів.
Мова викладання
Українська