Технології роботи із залежними та співзалежними членами родини

Освітня програма: Психологія сім’ї з основами психотерапії

Структурний підрозділ: Інститут післядипломної освіти

Назва дисципліни
Технології роботи із залежними та співзалежними членами родини
Код дисципліни
ВКС 2.01
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2022/2023
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
знати базові поняття курсу та основи сучасних наукових підходів до розуміння, вивчення і терапії залежностей; види залежностей, механізми і критерії залежностей. знати психологічні закономірності розвитку узалежнення, особливості функціонування сім’ї з узалежненою особою; механізми сімейної взаємодії та можливості впливу на сімейну систему. вміти здійснювати пошук, відбір, обробку і систематизацію інформації щодо функціонування особи та сім’ї з узалежненням та психологічної допомоги; використовувати психодіагностичний інструментарій для вивчення особливостей функціонування сім’ї, виявлення узалежнення і співузалежнення; застосовувати методи індивідуального і сімейного консультування/психотерапії при роботі з проблемою залежності.
Форма навчання
Заочна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основні поняття педагогічної, вікової та соціальної психології, психологічні закономірності розвитку особистості, вікових криз особистості, особливості основних напрямків психологічного консультування і психотерапії. 2. Вмітипідбирати і коректно застосовувати психодіагностичний інструментарій, вести консультативну бесіду з клієнтом та сім’єю, циркулярне інтерв’ю, використовувати методи і техніки психокорекції і психотерапії. 3. Володіти вміннями опрацьовувати наукову психологічну літературу, готувати презентації, розробляти зміст психологічних інтервенцій.
Зміст навчальної дисципліни
Частина 1. Психологія залежності 1. Залежна поведінка: поняття, чинники, психологічні механізми, прояви. 2. Хімічні залежності. 3. Біхевіоральні залежності. 4. Діагностика залежностей 5. Залежність і розлади особистості. Частина 2. Психологічні технології роботи із залежними та співзалежними членами родини 6. Сучасні підходи до роботи із залежними та співзалежними членами родини. 7. Мотиваційний діалог у роботі із залежними особами. 8. Індивідуальна терапія узалежнення. 9. Терапія співузалежнених осіб.Короткотермінова сімейна терапія з проблеми залежності. 10. Особливості роботи з групою залежних та співзалежних осіб. 11. Психоедукація в роботі із узалежненими/співузалежненими особами.
Рекомендована та необхідна література
1. Воронович Б. Узалежнення (2020). 2. Зальвовський В.М. Про зловживання психотропними речовинами. Практична психологія та соціальна робота. 2000. № 6. С.43-44. 3. Максимова Н.Ю. Психологічна профілактика схильності до алкоголю та наркотиків і психокорекційна робота з підлітками групи ризику. Практична психологія та соціальна робота. 2000. № 2. С.2-4. 4. Максимова Н. Ю. Психологія адиктивної поведінки : навчальний посібник. Київ: Київський університет, 2002. 308 с. 5. Мілютіна К.Л. Особливості життєвих диспозицій наркозалежних хворих. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія. Педагогіка. Соціальна робота. 2012. №6. С. 29-33. 6. Сорокіна О.А. Психологія залежності : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О.А., 2014. 180 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
лекція, практичне заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
робота над кейсом, усні відповіді, підсумкова контрольна робота, презентація реферату, самостійна робота, іспит Мінімальний бал, який має бути отриманий студентом за відповідними формами контролю складає 36 балів. Максимальний бал, який може бути отриманий студентом за семестр складає 60 балів. Оцінка за передбачені форми поточного оцінювання сумарно не можуть перевищувати 60 балів. Підсумкове оцінювання: іспит. Максимальна підсумкова оцінка з дисципліни - 100 балів. Студент може отримати на іспиті максимально 40 балів, до яких додаються бали отримані студентом під час семінарських (практичних) занять. Для отримання загальної позитивної оцінки з дисципліни оцінка за екзаменаційну роботу не може бути меншою 24 балів. Шкала відповідності оцінок: відмінно - 90-100, добре - 75-89, задовільно - 60-74, незадовільно - 0-59 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Тетяна Миколаївна Яблонська
ІПО-викладачі
Інститут післядипломної освіти

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

ІПО-викладачі
Інститут післядипломної освіти