Традиційна обрядово-магічна культура давніх народів Європи та українців
Освітня програма: Американістика та європейські студії (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Традиційна обрядово-магічна культура давніх народів Європи та українців
Код дисципліни
ВК 4.2
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
1.1. Знати структуру основних традиційних обрядів життєвого циклу людини.
1.2. Знати основні прояви ритуально-магічної практики в щоденному житті.
1.3. Знати семантику та символіку лікувальних обрядів, функціональне значення їх окремих елементів.
1.4. Знати локально-специфічні та загальні риси обрядово-магічної культури.
2.1. Вміти проаналізувати стан висвітлення проблеми і визначити рівень наукового осмислення теми.
2.2. Вміти прослідкувати спадковість народної обрядово-магічної культури українців від давніх часів до сьогодення.
2.3. Вміти з‘ясувати, що було втрачено, а що набуто протягом минулих століть у галузі обрядово-магічної культури європейців та українців.
2.4. Вміти виявити причини змін у сфері народної культури.
2.5. Вміти розкрити досліджуване явище в загальноєвропейському контексті.
2.6. Вміти показати регіональну самобутність та виразність народної культури українців.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати:
● найважливіші факти історичного минулого людства загалом.
● історію народів Західної Європи і Америки, їхні історичні зв’язки з минулим українського народу.
● суспільні процеси в історії України у контексті європейської історії.
● локально-специфічні та загальні риси духовної культури європейців та українців.
Вміти:
● проаналізувати стан висвітлення проблеми і визначити рівень наукового осмислення теми;
● прослідкувати спадковість народної обрядово-магічної культури європейців від середини ХІХ ст. до сьогодення;
● з‘ясувати, що було втрачено, а що набуто протягом минулого століття у галузі обрядово-магічної культури;
● виявити причини змін у цій сфері народної культури;
● розкрити досліджуване явище в загальноєвропейському контексті.
Володіти знаннями про традиційну обрядово-магічну народну культуру європейських народів загалом та українців, зокрема при аналізі етнографічних джерел та написанні теоретичних робіт.
Зміст навчальної дисципліни
На сучасному етапі духовного відродження України, її відновлення історичних зв’язків з європейськими державами, важливого значення набуває всебічне вивчення народної культури народів Європи.
Вагоме місце належить обрядам, які напряму пов’язані з життєдіяльністю людини. Насамперед, це засоби, направлені на збереження духовного й тілесного здоров’я, запобігання хвороб, зведення та захист/оберег житла, виготовлення одягу, їжі та напоїв тощо.
Важливо підкреслити, що останні дії в традиційному суспільстві, як правило, завжди супроводжувалися магічними ритуалами та обрядами. Саме тому, основний акцент у спецкурсі зроблений на ритуально-магічній складовій життєдіяльності людей: магічній символіці, віруваннях, світоглядних уявленнях тощо.
Рекомендована та необхідна література
1. Борисенко В. Традиції і життєдіяльність етносу: на матеріалах святково-обрядової культури українців : Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / В. Борисенко. — К. Унісерв, 2000. — 192 с. : іл.
2. Диса К. Історія з відьмами. Суди про чари в українських воєводствах Речі Посполитої XVII-XVIII століттях. – Київ: Критика, 2008. – 304 с.
3. Ігнатенко І. Традиційна обрядово-магічна культура українців: навчально-методичний посібник. – К.: Інтелектуальна книга, 2017. – 160 с.
4. Казакевич Г. Кельти: традиційна культура та соціальні інститути. – Київ: Фітосоціоцентр, 2006. – 260 с.
5. Народна культура українців: життєвий цикл людини : Історико-етнологічне дослідження : У 5 т. / Наук. ред. М. Гримич. — Т. 1 : Діти. Дитинство. Дитяча субкультура. К. : Дуліби, 2008. — 400 с.; Т. 2 : Молодь. Молодість. Молодіжна субкультура. К. : Дуліби, 2010. — 568 с.; Т. 3 : Зрілість. Жіноцтво. Жіноча субкультура. К. : Дуліби, 2012. — 480 с.; Т4, 2013- 584 с.; Т5, 2015- 430с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (контрольні роботи, усне опитування, реферати) і підсумкове оцінювання (екзамен).
Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання максимум 60 балів; підсумкове оцінювання (іспит) – максимум 40 балів).
Семестрове оцінювання:
1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1, 1.3 – 10 балів/6 балів*.
2. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.2, 1.4 – 10 балів/6 балів.
3. Реферат з тем ЗМ 1: РН 2.5 – 4 бали/3 бали.
4. Реферат з тем ЗМ2: РН 2.6 – 4 бали/3 бали.
5. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ1: РН 2.1-2.2 – 19 балів/10 балів.
6. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ2: РН 2.3-2.4– 13 балів/8 балів.
* максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю.
Підсумкове оцінювання: екзамен.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Ірина
Василівна
Ігнатенко
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет
Історичний факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет