Традиційна обрядово-магічна культура давніх народів Європи та українців

Освітня програма: Американістика та європейські студії (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Традиційна обрядово-магічна культура давніх народів Європи та українців
Код дисципліни
ВК 4.2
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
1.1. Знати структуру основних традиційних обрядів життєвого циклу людини. 1.2. Знати основні прояви ритуально-магічної практики в щоденному житті. 1.3. Знати семантику та символіку лікувальних обрядів, функціональне значення їх окремих елементів. 1.4. Знати локально-специфічні та загальні риси обрядово-магічної культури. 2.1. Вміти проаналізувати стан висвітлення проблеми і визначити рівень наукового осмислення теми. 2.2. Вміти прослідкувати спадковість народної обрядово-магічної культури українців від давніх часів до сьогодення. 2.3. Вміти з‘ясувати, що було втрачено, а що набуто протягом минулих століть у галузі обрядово-магічної культури європейців та українців. 2.4. Вміти виявити причини змін у сфері народної культури. 2.5. Вміти розкрити досліджуване явище в загальноєвропейському контексті. 2.6. Вміти показати регіональну самобутність та виразність народної культури українців.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: ● найважливіші факти історичного минулого людства загалом. ● історію народів Західної Європи і Америки, їхні історичні зв’язки з минулим українського народу. ● суспільні процеси в історії України у контексті європейської історії. ● локально-специфічні та загальні риси духовної культури європейців та українців. Вміти: ● проаналізувати стан висвітлення проблеми і визначити рівень наукового осмислення теми; ● прослідкувати спадковість народної обрядово-магічної культури європейців від середини ХІХ ст. до сьогодення; ● з‘ясувати, що було втрачено, а що набуто протягом минулого століття у галузі обрядово-магічної культури; ● виявити причини змін у цій сфері народної культури; ● розкрити досліджуване явище в загальноєвропейському контексті. Володіти знаннями про традиційну обрядово-магічну народну культуру європейських народів загалом та українців, зокрема при аналізі етнографічних джерел та написанні теоретичних робіт.
Зміст навчальної дисципліни
На сучасному етапі духовного відродження України, її відновлення історичних зв’язків з європейськими державами, важливого значення набуває всебічне вивчення народної культури народів Європи. Вагоме місце належить обрядам, які напряму пов’язані з життєдіяльністю людини. Насамперед, це засоби, направлені на збереження духовного й тілесного здоров’я, запобігання хвороб, зведення та захист/оберег житла, виготовлення одягу, їжі та напоїв тощо. Важливо підкреслити, що останні дії в традиційному суспільстві, як правило, завжди супроводжувалися магічними ритуалами та обрядами. Саме тому, основний акцент у спецкурсі зроблений на ритуально-магічній складовій життєдіяльності людей: магічній символіці, віруваннях, світоглядних уявленнях тощо.
Рекомендована та необхідна література
1. Борисенко В. Традиції і життєдіяльність етносу: на матеріалах святково-обрядової культури українців : Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / В. Борисенко. — К. Унісерв, 2000. — 192 с. : іл. 2. Диса К. Історія з відьмами. Суди про чари в українських воєводствах Речі Посполитої XVII-XVIII століттях. – Київ: Критика, 2008. – 304 с. 3. Ігнатенко І. Традиційна обрядово-магічна культура українців: навчально-методичний посібник. – К.: Інтелектуальна книга, 2017. – 160 с. 4. Казакевич Г. Кельти: традиційна культура та соціальні інститути. – Київ: Фітосоціоцентр, 2006. – 260 с. 5. Народна культура українців: життєвий цикл людини : Історико-етнологічне дослідження : У 5 т. / Наук. ред. М. Гримич. — Т. 1 : Діти. Дитинство. Дитяча субкультура. К. : Дуліби, 2008. — 400 с.; Т. 2 : Молодь. Молодість. Молодіжна субкультура. К. : Дуліби, 2010. — 568 с.; Т. 3 : Зрілість. Жіноцтво. Жіноча субкультура. К. : Дуліби, 2012. — 480 с.; Т4, 2013- 584 с.; Т5, 2015- 430с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (контрольні роботи, усне опитування, реферати) і підсумкове оцінювання (екзамен). Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання максимум 60 балів; підсумкове оцінювання (іспит) – максимум 40 балів). Семестрове оцінювання: 1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1, 1.3 – 10 балів/6 балів*. 2. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.2, 1.4 – 10 балів/6 балів. 3. Реферат з тем ЗМ 1: РН 2.5 – 4 бали/3 бали. 4. Реферат з тем ЗМ2: РН 2.6 – 4 бали/3 бали. 5. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ1: РН 2.1-2.2 – 19 балів/10 балів. 6. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ2: РН 2.3-2.4– 13 балів/8 балів. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. Підсумкове оцінювання: екзамен.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Ірина Василівна Ігнатенко
Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра етнології та краєзнавства
Історичний факультет