Комплексна дисципліна. Історія української мови та діалектологія

Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Комплексна дисципліна. Історія української мови та діалектологія
Код дисципліни
ННД 05
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
ПРН 1 Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та західноєвропейською (або англійською, або німецькою, або французькою, або іспанською) мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 8 Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і української літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 9 Характеризувати діалектні та соціальні різновиди української мови, описувати соціолінгвальну ситуацію. ПРН 12 Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Успішне опанування курсів: Вступ до мовознавства, Лексикологія й фразеологія, Фонетика СУМ; 2. Знання теоретичних основ загального мовознавства, фонетики сучасної української мови; 3. Володіння методикою фонетичного аналізу; принципами збору, накопичення, обробки та пошуку інформації; 4. Уміння записувати текст у фонетичній транскрипції, працювати зі словниками.
Зміст навчальної дисципліни
У І ч. мета дисципліни – ознайомити студентів з основоположними поняттями української діалектології, взаємодією основних форм існування української мови (літературної й діалектної), надати знання про системно-структурні ознаки основних діалектів української мови, методи їх фіксації й аналізу; Студенти знайомляться з основними поняттями діалектології, методами збирання та дослідження діалектних матеріалів, з історією становлення діалектології як науки, з основними центрами та напрямами сучасних наукових досліджень. Особливу увагу присвячено детальному вивченню всіх діалектів у межах трьох наріч української мови, знайомству з малими етнічними групами українців (лемками, гуцулами, бойками та ін.). Студенти працюють зі словниками діалектної лексики, діалектними текстами, художньою літературою та публіцистикою, які створені на діалектній основі, знайомляться з аудіо- та відеоматеріалами за участю діалектоносіїв. У ІІ ч. розглядають закономірності розвитку мовної системи в діахронії; зв’язки історії мови з іншими соціо-гуманітарними науками, лінгвістичні й історичні джерела вивчення, періодизацію. Історію фонетико-фонологічної й граматичної систем вивчають на проміжку від явищ пізнього праслов’янського періоду VI–VII століття до сучасного стану з наголосом на найважливіших внутрішніх і зовнішніх чинниках її розвитку, явищ аналогії у розвитку частин мови тощо. Дисципліна формує теоретичну й практичну базу для вивчення «Історії української літературної мови». сформувати знання про походження та основні етапи формування системи української мови з протоукраїнських діалектів до сучасного стану. Студенти вивчають причини, механізми та наслідки конкретних змін у всіх підсистемах української мови, що відбувалися відповідно до внутрішніх законів чи зовнішніх чинників.
Рекомендована та необхідна література
Сердега Л. Р. Сагаровський А. А. Українська діалектологія: навч. посібн. Харків, 2011. Суховій О. О. Українська діалектологія. Навч. посібн. для практ занять. К.: Фенікс, 2014. Жовтобрюх М. А. Історична граматика української мови / М. А. Жовтобрюх, О. Т. Волох, С. П. Самійленко, І. І. Слинько. К.: Вища школа, 1980. 320 с. Жовтобрюх М.А. (та ін.) Історія української мови. Фонетика. Київ, 1979. 367 с. Історія української мови. Хрестоматія: навч. посібник для студ. філол. фак. вищ. навч. закладів / Упоряд. С. Я. Єрмоленко, А. К. Мойсієнко. К.: Либідь, 1996. 288 с. Історія української мови: Синтаксис / Відп. ред. А. П. Грищенко. Київ, Наук. думка, 1983. 504 с. Наєнко Г.М. Історична морфологія української мови: динаміка граматичної форми: навч. посібник. Київ, ВПЦ «Київський університет», 2010. 136 с. Наєнко Г.М. Курс лекцій з історії української мови. Фонетика. К.: ВПЦ «Київський університет», 2002. 118 c. Русанівський В.М. Історія української літ. мови. К: АртЕк, 2001. 392 c.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методи: лекція, практичне заняття, самостійна робота Заходи: усна відповідь, письмова відповідь, реферат, доповідь, презентація, запис діалектного мовлення, завдання підсумкового контролю.
Методи та критерії оцінювання
Форма підсумкового контролю – проміжний контроль. За видами робіт студент може набрати таку кількість балів: усна відповідь – 5–8, письмова робота (аналіз тексту) – 2–4, реферат, доповідь, презентація – 6–10, запис діалектного мовлення – 6–10, завдання підсумкового контролю – 11–20. Упродовж семестру здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форми контрою, зазначених вище. Семестрове оцінювання формує бал проміжного контролю (максимальна кількість балів – 100, а мінімальна – 60). Якщо студент набрав менше 60 балів, то він відпрацьовує пропущені теми в письмовій та усній формах. 30% від загальної суми балів, одержаних упродовж семестру, входять до семестрової кількості балів комплексної дисципліни «Історія української мови та діалектологія».
Мова викладання
Українська