Лінгвокультурологія

Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Лінгвокультурологія
Код дисципліни
ДВС.3.09
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 3 Організовувати процес свого навчання й самоосвіти. ПРН 12 Аналізувати мовні одиниці, визначати їхню взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють. у галузі філології. ПРН 22.1 На фаховому рівні надавати консультації з дотримання норм літературної мови та культури мовлення. ПРН 22.2 Знати теоретичні засади літературного редагування і коректури. ПРН 22.3 Володіти базовими професійними знаннями і уміннями, необхідним для виконання коректури та літературного редагування творів різних жанрів
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення курсу студенти мають знати основні засади вивчення мовно-культурної та історичної спадщини нації, теоретичні основи курсів загального мовознавства, сучасної української мови. Уміти орієнтуватися в явищах традиційної народної та сучасної культури, виокремлювати самобутні та універсальні риси національної культури, застосовувати основні поняття в аналізі етнокультурологічних явищ та процесів, давати їм лінгвістичну інтерпретацію. Володіти елементарними навичками аналізу мовних явищ на основі різних підходів до їх оцінки, критичного ставлення до розгляданих явищ, використання відповідних фахових інформативних джерел, прикладних джерел з культурологічними текстами.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – дати загальне уявлення про лінгвокультурологію як міждисциплінарну галузь науки, з’ясувати її основні поняття і категорії, схарактеризувати взаємозв’язки мови та культури, ознайомити студентів з основами теорії міжкультурної комунікації, навчити їх аналізувати мовні явища у лінгвокультурологійному вимірі. «Лінгвокультурологія» належить до переліку дисциплін за вибором та викладається у 6 семестрі бакалаврату – відповідно до навчального плану освітньо-наукової програми «Українська мова і література та західноєвропейська мова». Її предметом є вивчення зв’язку і взаємодії культури та мови в їхньому функціонуванні. Дисципліна спрямована на осмислення мовних одиниць, що набули символічного, еталонного, образно-метафоричного значення, міфологізованих мовних одиниць, фразеологічного фонду мови, де потужно акумульована звичаєва обрядовість, повір’я, мораль, що відображають традиційне і сучасне життя нації.
Рекомендована та необхідна література
Основна: Богданова І. В., Загнітко А. П. Лінгвокультурологія. Вінниця, 2017. Кононенко В. І. Українська лінгвокультурологія. К., 2008. Манакін В. М. Мова і міжкультурна комунікація. К., 2012. Мізін К. І. Зіставна лінгвокультурологія. Кременчук, 2014. Регушевський Є. С. Вступ до лінгвокультурології. Сімферополь, 2003. Додаткова: Гердер Й. Мова і національна індивідуальність // Націоналізм: антологія. Київ: Смолоскип, 2000. С. 37-45. Греченко В.А., Чорний І.В., Кушнерук В.А., Режко В.А. Історія світової та української культури : підручник. К., 2006. Давидюк В. Ініціальний міф та етнічна самоідентифікація // Філологічні студії. Луцьк, 1996. Вип. 1. С. 51–60. Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. К., 2006. Кононенко В. І. Символи української мови. Івано-Франківськ, 1996. Півторак Г. Українці: звідки ми і наша мова. К., 2014.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальні заходи протягом семестру: • завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи; • відповідь на семінарських заняттях; • творчі завдання; • участь у дискусії. • презентація
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: домашні завдання, усні відповіді на семінарських заняттях – макс. 5 балів на кожному із 7 занять, доповідь-аналіз наукової літератури та лексикографічних джерел – макс. 3 бали на кожному із 7 занять, підготовка та захист презентації ‒ макс. 19 балів, написання підсумкової контрольної роботи – макс. 25 балів). Усі види робіт за семестр мають у підсумку: • у максимальному вимірі 100 балів, • у мінімальному вимірі 60 балів. • Підсумкове оцінювання: залік. Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Якщо студент набрав менше 60 балів, то він відпрацьовує пропущені теми в письмовій та усній формах.
Мова викладання
українська