КД Сучасна українська мова. Частина 6. Синтаксис складного речення

Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
КД Сучасна українська мова. Частина 6. Синтаксис складного речення
Код дисципліни
ННД.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 1 Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та західноєвропейською (або англійською, або німецькою, або французькою, або іспанською) мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 2 Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН 7 Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів. ПРН 8 Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і української літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. ПРН 11 Знати принципи, технології і прийоми створення усних і письмових текстів різних жанрів і стилів державною та іноземною (іноземними) мовами. ПРН 15
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти повинні мати знання базових понять синтаксису сучасної української мови, зокрема синтаксису простого та простого ускладненого речення; 2) володіти методиками аналізів мовних одиниць дореченнєвого рівня (фонема, морфема, слово), а також словосполучення, простого речення, простого ускладненого речення; 3) уміти моделювати синтаксичні структури на основі відношень і зв’язків між словами; 4) мати навички синтаксичного аналізу простого і простого ускладненого речення.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – ознайомити студентів із базовими теоретичними положеннями та поняттями синтаксису складного речення, із традиційними й новітніми поглядами на структурно-семантичну природу складного речення; виробити навички застосовувати набуті знання на практиці, здійснюючи синтаксичний аналіз складного речення. «Синтаксис складного речення» є шостою частиною комплексної дисципліни «Сучасна українська мова» для підготовки бакалаврів. Охоплює такі змістові блоки: 1. Основні поняття синтаксису складного речення (визначення, структурна схема складного речення, формально-граматичні зв’язки, типологія складних речень, способи вираження зв’язків і відношень); 2. Складносурядні речення (типологійна характеристика). 3. Складнопідрядні речення (принципи класифікації, структурно-семантична характеристика); 4. Складні речення з недиференційованим синтаксичним зв’язком (питання про безсполучниковість, класифікаційні ознаки). 5. Складні неелементарні речення (синтаксичний аналіз).
Рекомендована та необхідна література
Основна: Арібжанова І. М. Сучасна українська мова. Базові поняття синтаксису : навч. посіб. Київ, 2016. Вихованець І. Р. Граматика української мови: Синтаксис. Київ, 1993. Загнітко А. П. Теоретична граматика української мови: Синтаксис. Донецьк, 2001. Сучасна українська мова: Синтаксис: підручник / А. К. Мойсієнко та ін.; за ред. А. К. Мойсієнка. Київ, 2013. Додаткова: Грипас Н. Я. Структура складного речення в сучасній українській літературній мові. Кам’янецьПодільський2001. Гуйванюк Н. В. Складні ускладнені речення. Чернівці, 2003. Синтаксис української мови : хрестоматія : у 2 ч. / Упоряд.: А. Мойсієнко, В. Чумак, С. Шевель. Київ, 2019. Слинько І. І., Гуйванюк Н. В., Кобилянська М. Ф. Синтаксис сучасної української мови: Проблемні питання. Київ, 1994; Збірники вправ: Кадочнікова О. Синтаксис сучасної української літературної мови: Збірник вправ і завдань. Київ, 2017. Терлак З. М. Українська мова: Збірник вправ із синтаксису та пунктуації. Львів, 1999.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальні заходи протягом семестру: -завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи; -відповідь на семінарських заняттях; -творчі завдання; -участь у дискусії; -написання тестів; -написання індивідуальної контрольної роботи.
Методи та критерії оцінювання
• Семестрове оцінювання. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: домашні завдання, усні відповіді на семінарських заняттях – макс. 3 бали на кожному із 7 занять, доповнення – макс. 2 бали на кожному із 6 занять, написання тестів – макс. 5 балів за кожний із 3 тестів, написання підсумкової контрольної роботи – макс. 12 балів). Усі види робіт за семестр мають у підсумку: • у максимальному вимірі 60 балів, • у мінімальному вимірі 36 балів. • Підсумкове оцінювання: іспит. Максимальна кількість балів на іспиті – 40 балів, мінімальна кількість балів – 24 бали. Підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 36, максимум 60 балів) та підсумкового оцінювання – іспиту (мінімум 24, максимум 40 балів).
Мова викладання
українська