Комплексна дисципліна. Сучасна українська мова. Частина 4. Парадигмологія

Освітня програма: Українська мова і література та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Комплексна дисципліна. Сучасна українська мова. Частина 4. Парадигмологія
Код дисципліни
ННД.02
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1. Вільно спілкуватися з професійних питань із фахівцями та нефахівцями державною та західноєвропейською (або англійською, або німецькою, або французькою, або іспанською) мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 2. Ефективно працювати з інформацією: добирати необхідну інформацію з різних джерел, зокрема з фахової літератури та електронних баз, критично аналізувати й інтерпретувати її, впорядковувати, класифікувати й систематизувати. ПРН 7. Розуміти основні проблеми філології та підходи до їх розв’язання із застосуванням доцільних методів та інноваційних підходів. ПРН 8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і української літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності. (ПРН 11, 15 - Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті "Профіль програми")
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти мають знати весь обсяг матеріалу, що передбачений програмою курсу «Сучасна українська мова: Лексикологія. Фразеологія. Фонетика. Фонологія. Морфемологія. Словотвір», а також. теоретичні основи загального мовознавства. Уміти сприймати та аналізувати інформацію щодо базових понять лінгвістики; виокремлювати актуальний і достовірний матеріал в інформаційному полі; застосовувати інтерактивні і мультимедійні засоби, використовувати набуті попередньо знання та навички в процесі поділу слів на частини мови та опису їхніх парадигм. Володіти елементарними навичками наукового дослідження та роботи з інформацією у інтернет-ресурсах; критичного ставлення до аналізованих явищ; використання фахових джерел; методикою фонематичного запису словоформи, методикою словотвірного та морфемного аналізу; навичками семного та семасіологічного аналізу слова.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – формувати у студентів систематизовані наукові знання про базові й проблемні поняття традиційної морфології та парадигмології, знайомити студентів із теоретичними основами та термінологічним апаратом граматики, виробляти уміння і навички застосовувати набуті знання у процесі поділу слів на частини мови, морфологічного аналізу слова та аналізу записаної самостійно парадигми слова. Предметом навчальної дисципліни є вивчення природи і суті слова в аспекті властивих йому частиномовних морфологічних (граматичних) значень різних ступенів узагальнення (роду, числа, відмінка, часу, способу, виду, особи тощо), а також словозміна в парадигматичному та синтагматичному аспектах. Навчальний курс складається із трьох частин: 1) Основні поняття парадигмології; 2) Іменні частини мови; 3) Дієслово. Прислівник. Службові частини мови.
Рекомендована та необхідна література
Основна: Морфологія сучасної українська мова. Морфемологія. Словотвір. Парадигмологія / Л.А. Алексієнко, О.М. Зубань, І.В. Козленко. К., 2014. Вихованець І.Р., Городенська К.Г. Теоретична морфологія української мови. К., 2004. Граматика сучасної української літературної мови. Морфологія [І.В.Вихованець, К.Г.Городенська та ін.]. К., 2017. Додаткова: Кучеренко І.К. Теоретичні питання граматики української мови: Морфологія. Вінниця, 2003. Плющ М.Я. Граматика української мови: Морфеміка, словотвір, морфологія. К., 2005. Збірник вправ: Плющ М.Я. та ін. Сучасна українська мова: Збірник вправ: Навч. посіб./ М.Я. Плющ, О.І. Леута, Н.П.Гальона. К., 2003. Словник: Граматичний словник української літературної мови. Словозміна. К., 2011. Електронні джерела Словник. http://www.slovnyk.ua Український правопис. http://pravopys.net Частотні словники Корпусу. http://www.mova.info/article.aspx?l1=210&DID=5215
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Словесні, наочні і практичні методи навчання: лекція, практичне заняття, самостійна робота. Навчальні заходи протягом семестру: • завдання, які виконуються у процесі самостійної роботи; • відповідь на практичних заняттях; • доповнення, участь у дискусії; • написання тестів; • написання індивідуальної контрольної роботи.
Методи та критерії оцінювання
• Семестрове оцінювання: Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: домашні завдання, усні відповіді на практичних заняттях, доповнення та участь у дискусії, написання тестів та за самостійну роботу (написання індивідуальної домашньої контрольної роботи). Усі види робіт за семестр мають у підсумку: - у максимальному вимірі 60 балів, - у мінімальному вимірі 36 балів. • Підсумкове оцінювання: іспит. Максимальна кількість балів на іспиті – 40 балів, мінімальна кількість балів – 24 бали. Підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 36, максимум 60 балів) та підсумкового оцінювання – іспиту (мінімум 24, максимум 40 балів).
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології