Масові спільності: актуальні контексти

Освітня програма: ОПП Філософія 2020. Денна форма навчання.

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
Масові спільності: актуальні контексти
Код дисципліни
ДВС.1.03
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1. Розуміти сенс філософії, її місце в системі культури. ПРН 3. Знати основні етапи, напрямки в історії світової та вітчизняної філософії. ПРН 5. Спілкуватися з професійних питань державною та іноземною мовами усно й письмово, використовувати їх для організації ефективної міжкультурної комунікації. ПРН 7. Розуміти сучасну наукову картину світу, її основні проблеми та суперечності. ПРН 10. Мати навички реферування, систематизованого огляду та порівняльного аналізу філософської та загальнонаукової літератури.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення цього курсу студенти мають знати загальні уявлення про теоретичну і практичну філософію; про специфіку філософських проблем у їхньому стосунку до культури, історії й суспільного життя; про засади критичного осмислення соціально-філософських концепцій з метою їх використання у дослідженні проблематики спецкурсу; 2. Вміти здійснювати аналітичну роботу; збирати та інтерпретувати наявну інформацію, обробляючи основну літературу з практичної та теоретичної філософії, ставити загальні цілі і основні завдання філософських досліджень; оперувати основними складовими теоретичної і практичної філософії у повсякденному житті і загальній соціальній практиці. 3. Володіти елементарними навичками розв’язувати задачі та практичні проблеми у процесі навчання; дебатувати; опрацьовувати літературу з теоретичної та практичної філософії; обґрунтовувати цілі та напрямки досліджень у сучасній філософії, зокрема аналізувати проблематику філософії історії й соціальної філософії.
Зміст навчальної дисципліни
Актуальність курсу обумовлена, насамперед, особливостями ситуації, яка склалася навколо концептуалізації феномену масових спільностей та „масового (як такого)” в сучасній соціальній філософії та філософії історії: а саме, необхідністю привнести ясність до теоретико-методологічних запитів щодо сутності та функцій концептів „масової людини”, „масової свідомості”, „масового суспільства”, „масової комунікації”, „масового споживання” та концептів „мас” новітнього типу (наприклад: гіпотетична глобально- локальна спільність - “Multitude”, миттєві та розумні (кмітливі) юрби - “Flash Mobs”, “Smart Mobs”). Для успішного опрацьовування тем курсу необхідно систематично використовувати іншомовні матеріали (англомовні й російськомовні), у цьому є певна наукова доцільність, оскільки - метою університетської освіти є надання доступу студентам до вивчення спектру першоджерел, однак багатьох потрібних перекладів українською мовою досі немає.
Рекомендована та необхідна література
1. Андерсон Б. Уявлені спільноти. Міркування щодо походження й поширення націоналізму. Друге, перероблене видання. - Київ. : КРИТИКА, 2001. - 276 с. 2. Арендт X. Джерела тоталітаризму. К. : ДУХ І ЛІТЕРА, 2002. - 539 с. 3. Бауман 3. Плинні часи. Життя в добу непевности / пер. з англ. А. Марчинського. К.: Критика, 2013. - 176 с. 4. Бодріяр Ж. Симулякри і симуляція. / пер. з фр.В. Ховхун. Київ: Видавництво. Соломії Павличко «Основи», 2004. - 230 с. 5. Гіденс Е. Нестримний світ: як глобалізація перетворює наше життя. К. : Альтерпрес, 2004. - 100 с. 6. Кастельс М. Інтернет-галактика. Міркування щодо Інтернету, бізнесу і суспільства. К. : „Видавництво „Ваклер” у формі ТОВ, 2007. 7. Кастельс М. Інформаційне суспільство та держава добробуту. Фінська модель. К. : „Видавництво „Ваклер” у формі ТОВ, 2006. 8. Маркузе Г. Структура інстинктів і суспільство: Філософське дослідження вчення Зиґмунда Фройда / пер. з англ. О. Юдін. Київ: Ніка-Центр, 2010. 248 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Підсумкове оцінювання у формі заліку: Підсумкова кількість балів з дисципліни (максимум 100 балів) визначається як сума балів за систематичну роботу впродовж семестру з урахуванням підсумкової письмової роботи (есе). Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Для студентів, які набрали сумарно меншу кількість балів, ніж критичний мінімум - 60 балів, для одержання заліку необхідно обов’язково відпрацювати пропущені теми в письмовій формі та здати/надіслати електронною поштою викладачу, що проводить семінарські заняття. Таким чином, підсумкова оцінка з дисципліни (мінімум 60, максимум 100 балів) складається із суми кількості балів за семестрову роботу (мінімум 48, максимум 80 балів) та підсумкової письмової роботи - есе (мінімум 12, максимум 20 балів).
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра теоретичної і практичної філософії
Філософський факультет