Українська уснословесна культура (4 семестр)

Освітня програма: Етнокультурологія з поглибленим вивченням іноземної мови

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Українська уснословесна культура (4 семестр)
Код дисципліни
ННД. 29
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
ПРН 2. Аналізувати, коментувати, узагальнювати, наукові та аналітичні тексти етнокультурологічного характеру. ПРН 8. Інтерпретувати етнокультурні джерела (речові, друковані, візуальні, художні) з використанням спеціальної літератури та визначених методик, аргументовано викладати умовиводи щодо їх змісту. ПРН 10. Розпізнавати та класифікувати різні типи етнокультурних продуктів, визначати їх якісні характеристики на основі комплексного аналізу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цієї дисципліни студенти повинні знати –жанрологію української уснословесної культури, історію її фіксації, публікації, дослідження. Уміти диференціювати за жанрово-видовими ознаками уснословесні наративи дитячого фольклору, народної афористики. Володіти елементарними навичками аналізу уснословесного наративу, пошуку та реферування наукових джерел із досліджуваної проблематики.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – засвоєння студентами основних теоретичних підходів до вивчення паремій, дитячого та фольклору для дітей як жанрових різновидів української уснословесної культури. Формування навичок дослідження, типологізації, класифікації паремій, дитячого фольклору та фольклору для дітей. Анотація. Дисципліна поділена на дві змістові частини: «Малі жанри уснословесної культури», «Дитячий фольклор як складник етнокультури». У межах першої частини, яка зосереджена на опануванні народних паремій, вивчаються їх жанрові різновиди, класифікаційні системи, поетика, методи та підходи до їх вивчення, історія збирання та дослідження, їх зв'язок з іншими видами народної творчості та традиційної культури загалом. У Частині 2 – вивчаються жанрові різновиди дитячого фольклору та фольклору для дітей, його структура, поетика, функції. Підходи та методи його дослідження, історія збирання та публікації, етномузикознавчий складник, зв'язок з іншими видами народної творчості та традиційної культури загалом.
Рекомендована та необхідна література
1. Гунчик І. Український магічно-сакральний фольклор: структура тексту та особливості функціонування : монографія. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. 232 с. 2.Довженок Г. В. Українські народні колискові пісні та забавлянки Київ: Наукова думка. 1984. С. 5-43. 3.Лановик М.Б., Лановик З.Б. Пареміографія. Українська усна народна творчість: Підручник. Київ: Знання-Прес, 2005. С.536-566. 4.Марчун О.В. Жанрова параметризація дитячого фольклору: навч. посіб. Київ: ВПЦ «Київський університет». 2019. 250 с. 5.Українські приказки, прислів’я і таке інше. Уклав М.Номис / упоряд., примітки та вступна стаття М.М. Пазяка. Київ: Либідь, 1993. 768 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Відповідь на семінарському занятті, бліц-опитування, презентація, контрольна робота
Методи та критерії оцінювання
Упродовж семестру після лекційних занять із відповідних тем проводяться семінарські заняття, на яких здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форми контрою. Студенти, які набрали за двома частинами сумарно меншу кількість балів, ніж критично-розрахунковий мінімум – 36 балів, до складання іспиту не допускаються. Для студентів, які упродовж семестру не досягли мінімального рубіжного рівня оцінки за частинами дисципліни (Частина 1 – 30 балів; Частина 2 – 30 балів) у кінці семестру проводиться додаткова контрольна робота або оцінюються реферати, презентації та інші форми роботи за темами курсу. Максимальна оцінка за додаткові форми оцінювання не може перевищувати 40% максимальної підсумкової суми балів за семестр.
Мова викладання
Українська мова