Антропологія танцю

Освітня програма: Культурна антропологія з фаховим вивченням іноземної мови

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Антропологія танцю
Код дисципліни
ДВС.1.03
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 1. Розуміти специфіку та особливості реалізації культурних ідей, образів та смислів, а також критично оцінювати можливості іхньої інтерпретації для розв’язання суспільно-значимих проблем. ПРН 2. Аналізувати текстові та візуальні джерела інформації щодо культурних явищ та процесів, верифікувати інформацію у відповідності до професійних задач. ПРН 14. Розробляти навчально-методичне забезпечення і викладати навчальні дисципліни з культурології у закладах освіти. ПРН 16.1. Вправно застосовувати методику інтертекстуальності та сучасних реконструктивних прийомів як у галузі культурної антропології, так і в міждисциплінарному аспекті. ПРН 17.1. Знання антропологічних та когнітивних аспектів вивчення сучасної культури міста, субкультур, етнокультурних витоків і структурних моделей в Інтернетній словесній та мультимедійній культурі.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Підґрунтям успішного вивчення цієї навчальної дисципліни студентами магістратури є опановані ними у бакалавраті курси теоретичної навчальної дисципліни «Історія народного танцю» та практичної – «Хореографія», які мали сформувати такі компетентності: Знати теоретичні основи хореології та усної народної творчості, зокрема ґенезу фольклорних жанрів, що мають у своїй синкретичній природі танечний компонент. Уміти збирати та інтерпретувати інформацію щодо феноменів та явищ культури, зокрема, світового та вітчизняного хореографічного мистецтва. Володіти елементарними навичками наукового дослідження та управління інформацією; використання іншомовних фахових інформативних джерел; мати власні архіви польових експедицій та досвід фіксації зразків фольклору, зокрема народного танцю.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – розкрити сучасні наукові підходи, опанувати поняття, методи та методики, завдяки яким в історичній логіці досліджується розвиток хореографічного мистецтва, феномен танцювальної творчості. Анотація. Дисципліна «Антропологія танцю» належить до переліку вибіркових дисциплін (вибірковий блок 1. «Порівняльна культурна антропологія») та викладається у ІІІ семестрі магістратури – відповідно до навчального плану освітньої програми «Культурна антропологія з фаховим вивченням іноземної мови». Навчальна дисципліна спрямована на опанування теоретичних підвалин хореографічного мистецтва в широкому культурологічному контексті. Зокрема, результатом процесу вивчення дисципліни має стати оволодіння компаративними методами дослідження явища танцю задля засвоєння та подальшої реалізації майбутніми культурологами теоретичних основ і практичних навичок у галузях культурної антропології та хореології; здійснення етнохореологічних експертиз танечного продукту, пошуку і реалізації усіх можливих форм збереження унікальних автентичних танцювальних зразків.
Рекомендована та необхідна література
1. Боас Ф. Границы сравнительного метода в антропологии / Боас Франц; перевод Ю. С. Терентьева // Антология исследований культуры. СПб., 1997. Т.1. С.509-518. 2. Козинко Л. Теорія фольклорного танцю в контексті культурної антропології. / Курбасівські читання: Науковий вісник Національного центру театрального мистецтва ім. Л. Курбаса. К., 2011.№ 6. Ч. 1. С. 80-87. 3. Лещинська С. Вербальний компонент танцю в українській та польській культурних традиціях. Література. Фольклор. Проблеми поетики. Збірник 47–48. Київ: ВПЦ „Київський університет”, 2020. С. 60-72.4. Лещинська С. Питання функціональності та виконавства українських і польських танцювальних пісень. // Pomiędzy. Polonistyczno-Ukrainoznawcze Studia Naukowe : Ред. тому І. Ґушпіт i А. Матусяк. Вроцлав, 2015. Т. І. С. 165-177. 6. Чепалов О. І. Хореологічні засади дослідження танцю (за методикою Лабанівського центру) /О. І. Чепалов // Культура України : Зб. наук. праць ХДАК. Харків, 2005. Вип. 15. (Мистецтвознавство. Філософія).
Заплановані освітні заходи та методи викладання
У курсі передбачено 2 змістових частини. Перша частина курсу присвячена розгляду тем з історії та загальної теорії хореографічного мистецтва, освоєнню танцювальної морфології, термінології, особливостей понятійно-категоріального апарату, сутності методів фіксації та дослідження кінетичного тексту і його одиниць. Друга частина курсу сфокусована на компаративній етнохореології, зокрема на висвітленні парадигми української музично-хореографічної культурної традиції у зіставленні та порівнянні з іноетнічними, а також оволодінні методами фіксації (транскрипції) та експертизи народного танцю. Заняття проводяться у вигляді лекцій із застосуванням словесного, пояснювально-ілюстративного та пояснювально-демонстративного методів; семінарів, практичних робіт, дискусій з використанням дослідницького, проблемно-ситуативного, репродуктивного, частково-пошукового та зіставного методів, а також інтерактивного методу навчання.
Методи та критерії оцінювання
Усі результати навчання оцінюються на лекційних та семінарських заняттях упродовж семестру. Оцінювання відбувається за такими видами та формами контролю, як усна відповідь, доповнення, участь у дискусіях і обговореннях, презентація, письмова робота. Проміжний контроль відбувається у формі письмової модульної контрольної роботи. Завершується дисципліна заліком. Семестрову кількість балів формують бали, отримані студентом у процесі засвоєння матеріалу з усього навчального курсу. Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за результатами аудиторної роботи, модульної контрольної роботи та заліку. Формується сумарно: максимально за семестр – 80 балів, мінімально – 48; залікова робота максимально – 20 балів, мінімально – 12.
Мова викладання
Українська мова

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра фольклористики
Навчально-науковий інститут філології