Інформаційні технології, системи і ресурси в архівній та бібліотечній справі

Освітня програма: Архівістика та управління документацією

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Інформаційні технології, системи і ресурси в архівній та бібліотечній справі
Код дисципліни
ОК.25
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати джерельну базу, понятійно-термінологічний апарат та історіографію навчальної дисципліни Знати основні етапи формування та еволюції інформаційного суспільства, виникнення і розвитку інформаційних технологій Знати засадничі принципи організації та імплементації інформаційних технологій, систем і ресурсів в архівній та бібліотечній справі Вміти самостійно аналізувати нормативно-правові акти, що регулюють застосування інформаційних технологій в архівній і бібліотечній сфері Вміти оцінювати можливості застосування новітніх інформаційно-комп’ютерних та комунікаційних технологій для вдосконалення практик діяльності архівних і бібліотечних установ, виробництва інформаційних продуктів і послуг. Вміти користуватися архівними й бібліотечними веб-ресурсами та базами даних, знати принципи їхньої організації та наповнення, узагальнювати інформацію про їх функціонування у вигляді есе, інформаційних довідок, презентацій
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основні періоди розвитку та засади організації архівної і бібліотечної справи в Україні та світі. 2. Вміти користуватися електронними ресурсами, аналізувати одержану інформацію та використовувати її у своїй навчальній та науковій діяльності. 3. Володіти навичками пошуку, класифікації, аналізу та опрацювання документної інформації, орієнтуватися у віртуальному інформаційному просторі.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення студентів з предметом, джерельною базою, понятійно-термінологічним апаратом та історіографією дисципліни. Огляд історії розвитку інформаційного суспільства, виникнення та еволюції інформаційних технологій, етапів та особливостей їх застосування в архівній і бібліотечній сфері. Розкриття особливостей сучасної організації електронних систем у роботі архівних та бібліотечних установ, створенні та використанні пошукових систем і баз даних у цій сфері. Визначення переваг та обмежень стандартних програмних додатків, прикладних програм для науково-дослідної роботи. Характеристика принципів і правил застосування інформаційних технологій для створення і аналізу баз даних на основі архівних документів, науково-довідкового апарату архівів і бібліотек. Ознайомлення зі стратегіями інформаційного пошуку, комунікації архівістів, бібліотекознавців, науковців з використанням різноманітних сервісів глобальних мереж.
Рекомендована та необхідна література
1. Довжук І. Інформатизація архівної справи та використання інформаційних ресурсів НАФ України // Society. Document. Communication. – 2019. – № 7. – С. 68–81. URL: https://sdc-journal.com/index.php/journal/article/download/226/171. 2. Дубровіна Л.А. Основні положення концепції комп’ютеризації архівної справи в Україні // Студії з архівної справи та документознавства. – К., 1998. – Т.3. – С.6–17. 3. Калакура Я., Палієнко М. Концептуалізація електронного архівознавства в контексті цифровізації українського суспільства // Архіви України. 2021. № 3. С.36–65. 4. Кузовова Н. Інформатизація архівної справи в Україні (1991–2014 рр.): історичні та правові аспекти // Scriptorium nostrum. 2015. № 1–2. С. 223 – 239. 5. Палієнко М. Вплив соціальних мереж на трансформацію образу архівів у соціокультурному та інформаційному просторі // Історико-культурна спадщина: збереження, доступ, використання : монографія / відп. ред. Тюрменко І. І. Київ : НАУ, 2021. С. 127–138.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, практичне заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
- семестрове оцінювання: 1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1 — 10 балів/ 6 балів*. 2. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.3 — 10 балів/ 6 балів. 3. Індивідуальне завдання 1: РН 1.1, 2.1 - 10 балів/ 6 балів. 4. Індивідуальне завдання 2: РН 2.2, 2.3 - 10 балів/ 6 балів. 5. Опитування з тем ЗМ1: РН 1.1, 1.2 – 10 балів/ 6 балів. 6. Опитування з тем ЗМ2: РН 1.3 – 10 балів/ 6 балів. 7. Підсумкова контрольна робота (залік): РН 1.2, 1.3, 2.1 - 40 балів / 24 бали. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. - підсумкове оцінювання: - форма оцінювання – залік; - максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів
Мова викладання
Українська