Україна в роки Другої світової війни: історичні факти та ідеологічні міфи

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Україна в роки Другої світової війни: історичні факти та ідеологічні міфи
Код дисципліни
ВК
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати наукову хронологію, періодизацію і характеристики основних етапів історії України в роки Другої світової війни, основні тенденції історичного розвитку України в конкретні історичні періоди, найважливіші факти, події та процеси історії України в роки Другої світової війни. Вміти всебічно розглядати проблему дослідження з використанням відповідних джерел і наукової літератури з історії України в роки Другої світової війни, інтерпретувати інформацію з різноманітних джерел, досліджувати життя та діяльність конкретних людей у контексті їхньої історичної доби, робити висновки про результати діяльності осіб, спільнот та структур у конкретні історичні епохи, з’ясовувати взаємозв’язок між історичними подіями, явищами, процесами та демонструвати змістовні думки, обґрунтовані положення і висновки про них, виявляти і опрацьовувати джерела інформації.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати сучасні методи історичного пізнання; історичний термінологічно-понятійний апарат; характер і особливості історичного процесу в Україні. Вміти самостійно поглиблювати свої знання шляхом пошуку й опрацювання нової інформації з використанням сучасних технічних засобів; науково оцінювати роль суб’єктивних та об’єктивних чинників в історичному процесі, подіях і явищах.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна передбачає формування вміння критичного та незаангажованого аналізу історичних подій, що відбувалися на теренах України в роки Другої світової війни. Враховуючи, що означений період у вітчизняній історії є одним із найбільш актуальних для суспільного запиту, він зазнав потужного ідеолого-політичного впливу, що призвело до тенденційності та заангажованості у висвітленні цілого ряду проблем історії України 1939-1945 рр. Лише в період після відновлення незалежності української держави, коли були розсекречені документи архівних фондів та отримано доступ до зарубіжної історіографії, виникла можливість для формування об’єктивних наукових студій з означеної тематики. Однак, і на даний час залишається ціла низка проблем, які потребують розвінчання ідеологічних догматів та відновлення історичних фактів. Мета дисципліни – опанування здобувачами освіти суті історичних процесів, що відбувалися в Україні в роки Другої світової війни, усвідомлення їх об’єктивного характеру, взаємозв’язку та взаємозалежності, а також закономірностей розвитку, ролі об’єктивних та суб’єктивних чинників в історії; вміння працювати зі специфічними вітчизняними та зарубіжними історичними джерелами, пов’язаними з дослідженням історії України в роки Другої світової війни.
Рекомендована та необхідна література
Архіви окупації. 1941-1944 / Упоряд.: Н. Маковська. – К., 2006. – Т. 1. – 871 с. Беркгоф К. Жнива розпачу. Життя і смерть в Україні під нацистською владою /К. Беркгоф. – К., 2011. – 455 с. Боротьба за Україну в 1943-1944 рр.: влада, збройні сили, суспільство: збірник наукових праць / Відп. ред.: О. Є. Лисенко. – К., 2014. – 621 с. Вегеш М., Токар М. Карпатська Україна на шляху державотворення / М. Вегеш, М. Токар. – Ужгород, 2009. – 446 с. Друга світова війна в історичній пам’яті України: за матеріалами Українського інституту національної пам’яті. К.; Ніжин, 2010. – 247 с. Кашеварова Н. Г. Діяльність Оперативного штабу Розенберга з вивчення нацистами “східного простору” (1940-1945) / Н. Г. Кашеварова;. – К, 2014. – Ч. 1: Джерелознавче дослідження. – 552 с.; Ч. 2: Документи. – 992 с. Кентій А. В., Лозицький В. С. Війна без пощади і милосердя: Партизанський фронт у тилу вермахту в Україні (1941-1944) / А. В. Кентій, В. С. Лозицький. – К., 2005. – 408 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) – здатність здійснювати аналіз явищ і подій історії України в роки Другої світової війни, застосовуючи принципи та методи історичної науки; формування вмінь студентів системно й історично аналізувати явища і процеси, що відбувалися в Україні в 1939-1945 рр.; вироблення навичок компаративного бачення світових процесів у роки Другої світової війни; усвідомлення взаємозв’язку між фактами, подіями, явищами і процесами у минулому України та світу.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Самостійна робота (есе). Контрольна робота. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – залік; максимальна кількість балів які можуть бути отримані студентом – 40 балів; результати навчання які будуть оцінюватись – знання основних тенденцій історичного розвитку України, найважливіших фактів, подій та процесів історії України в роки Другої світової війни, вміння всебічно розглядати проблему дослідження з використанням відповідних джерел і наукової літератури, інтерпретувати інформацію з різноманітних джерел, з’ясовувати взаємозв’язок між історичними подіями, явищами, процесами та демонструвати змістовні думки, обґрунтовані положення і висновки про них, виявляти спільні й відмінні риси в підходах українських і зарубіжних істориків до історії України в роки Другої світової війни. Форма проведення і види завдань – письмовий залік, в білеті 4 запитання; для отримання загальної позитивної оцінки з дисципліни оцінка за залік не може бути меншою 24 бали.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Олексій Вікторович Вербовий
Кафедра новітньої історії України
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра новітньої історії України
Історичний факультет