Культурний простір постмодерної України

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Культурний простір постмодерної України
Код дисципліни
ВК 3.5
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати історію появи та розвитку постмодерністських ідей та тенденцій в філософсько-інтелектуальному та суспільно-культурному просторі; основні ідеї та характерні риси постмодернізму в культурі, передумови та причини появи постмодерністських тенденцій в культурному просторі України, найважливіші філософські, літературні твори; кінематограф, образотворче мистецтво, де постмодерністські тенденції проявилися найбільш яскраво. Вміти формулювати власну точку зору на роль постмодернізму в історії культури; на його вплив у суспільстві, визначати культурні відмінності та культурні взаємовплили на постмодернізм як культурно-суспільний тренд. Знати специфіку історико-культурного розвитку культури України кінця ХХ – початку ХХІ ст. Орієнтуватися в культурому різноманітті сучасного світу. Вміти використовувати сучасні технології у вивченні історії постмодернізму.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати особливості розвитку історії культури України ХХ – початку ХХІ ст.; орієнтуватися в тенденціях культурного розвитку України в окреслений період. Вміти працювати з текстами художньої літератури, творами мистецтва як історичними джерелами.
Зміст навчальної дисципліни
Поява і розвиток постмодернізму позначилися якісними та кількісними змінами: нові типи соціальних відносин, кардинальні суспільно-економічні зміни, постіндустріальне та інформаційне суспільство, бурхливий розвиток медіа. Це знайшло відгук у культурному просторі України, насамперед в художній літературі, образотворчому мистецтві, медійному просторі. Цим проявам, їхнім впливам на суспільство, присвячений курс «Культурний простір постмодерної України». Вміння ефективно орієнтуватися у філософських, літературних, мистецьких тенденціях, а також володіти постмодерністським інструментарієм в історичних дослідженнях – важлива складова сучасного фахівця-гуманітарія. Мета дисципліни – систематизація та поглиблення знань студентів з історії культури України, новітньої історії України; вироблення вміння критично аналізувати джерела західноєвропейської філософської думки (сприймати культурне явище «постмодерн» як таке, що еволюціонує й має умовні етапи свого розвитку).
Рекомендована та необхідна література
James K.A. Smith. Who's Afraid of Postmodernism?: Taking Derrida, Lyotard, and Foucault to Church (The Church and Postmodern Culture). Baker Academic, 2006. 160 p Авраменко О. Художники на барикадах, або Романтика революції та творчі прояви митців //Сучасне мистецтво. Наук. зб. Вип. 2. Харків: Акта, 2005. С. 239-252. Гребенюк Т.В. Художня культура українського постмодернізму (на матеріалі сучасної прози). Навчальний посібник з курсу «Культурологія». Запоріжжя, 2007. 136с Зашкільняк Л.О. Постмодернізм в історичній науці / Енциклопедія історії України. Інститут історії України НАН України. URL: http://resource.history.org.ua/cgi- bin/eiu/history.exe?&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN=1&S21REF=10 &S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P0 3=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Postmodernizm_istorychnij Лукянець В. Постмодерн: філософія світоглядного розчарування // Флософські обрії, 2002, №7. С. 3-15.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) – розвинути інтегральну, громадянську, культурну компетентність; знати особливості суспільно-політичних та національно-культурних процесів в Україні за доби тоталітаризму та після 1991 р.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Робота на семінарських заняттях. Самостійна робота: індивідуальне творче завдання. Підсумкова контрольна робота. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання - іспит; максимальна кількість балів які можуть бути отримані студентом - 40 балів; результати навчання, які будуть оцінюватись – знання основних праць постмодерністських авторів, причини та передумови постання постмодернізму; постмодерністська специфіка культурного простору України; прояви постмодернізму у філософії, історичній науці, художній літературі, кінематографі, архітектурі, пластичному мистецтві, музиці, рекламі, релігії тощо. Вміння здійснювати компаративістський аналіз постмодерністських творів з модерністськими; аналізувати модернпостмодерн-метамодерн крізь призму історико-культурного дослідження. Форма проведення і види завдань – письмовий іспит, в білеті 2 запитання. Студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 36 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни