АЛЬТЕРНАТИВНА ІСТОРІЯ: НОВА ХРОНОЛОГІЯ

Освітня програма: Етнологія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
АЛЬТЕРНАТИВНА ІСТОРІЯ: НОВА ХРОНОЛОГІЯ
Код дисципліни
ВК 3.5
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати провідні концепції світобудови та антропогенези, зміст поняття "креаціонізм" та його різновиди, основні засади креаційних уявлень, антиеволюційну аргументацію креаціоністів, основні положення критики креаціонізму, різницю між уніформізмом та катастрофізмом, традиційні методи дослідження, зокрема радіометричного датування, геологічної колони та причини їх заперечення прихильниками креаціонізму, запропоновані прихильниками альтернативноісторичних досліджень методи датування, ключові ідеї «Нової хронології», аргументи на користь обгрунтування нелінійності розвитку історичного процесу, основні альтісторичні концепції у науковій та художній літературі, методологію та методику моделювання альтернативного культурно-історич¬ного розвитку суспільства, еволюцію альтісторії як метажанру літератури, представників наукової та художньої альтісторії та основні їх праці.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
знати загальні положення історіософії, археології, палеонтології; вміти володіти навичками історико-культурного аналізу.
Зміст навчальної дисципліни
Первинним і найскладнішим питан¬ням з найдавніших часів і до сьогодні було і залишається питання про походження людини. В курсі розглядається альтернативні моделі антропогенези та історичного процесу. Здійснюється огляд міфологічного та релігійного світогляду, еволюційної гіпотези, синтетичної теорії еволюції (СТЕ) чи неодарвінізму, трансформістської концепції. Проводиться огляд біблейської антропології та наводяться аргументи креаціоністів, що заперечують існування перехідних форм між мавпою і людиною. В курсі аналізуються концепції творіння в ранньому та середньовічному християнстві. Наводяться слабкі і сильні сторони еволюційної теорії, а також контраргументи креаціоністів. Висвітлюються різновиди креаціонізму в залежності від різних уявлень про час творіння (креаціонізм «молодої Землі», креаціонізм «старої Землі») та ставлення до сучасних наукових поглядів на біологічну та геологічну еволюцію («прогресивний» креаціонізм, теїстична або телеологічна теорія еволюції, неокреаціонізм та концепція «Розумного задуму», креаціонізм у деяких нехристиянських релігіях (іслам, іудаїзм). В другому модулі здійснюється аналіз та об’єктивна оцінка основних історичних, філософських та світоглядних передумов появи альтернативно-історичного мислення, вивчення особливостей жанрів альтісторичних досліджень та літературних творів в історичному дискурсі, дослідження явища «фолк-хісторі», причин новітньої міфологізації та фальсифікації історії.
Рекомендована та необхідна література
Библия и наука. – М.: ДАРЪ, 2006. – 304 с. Вертьянов С. Происхождение жизни: факты, гипотезы, доказательства. – Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 2007. – 144 с. Жизнь – как она возникла? Путем эволюции или путем сотворения? – М., 1992. – 255 с. Забегайло О. Н. Происхождение мироздания: эволюция или Сотворение? // Серия. История мироздания в свете православного вероучения и научных фактов. – Кн. 1. – Москва: Серебрянные нити, 2008. – 608 с. Козирчук Л. М., Гуценко С. Л. Це було так! Біблія і сучасна наука про походження Всесвіту. – Донецьк: Донецький науково-технічний центр. – 2005. – 65 с. Кремо Майкл, Томсон Ричард. Неизвестная история человечества. – М., 1999. Маклин Г., Окленд Р., Маклин Л. Очевидность сотворения мира. – М.: Протестант, 1991. – 160 с. Моррис Г. Сотворение мира: научный подход. – Сан-Диего, Калифорния: Институт креационных исследований, 1981. – 86 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання полягають у формуванні вмінь студентів системно аналізувати основні концепції розвитку людства та моделі історичного часу; виокремленні та дослідженні різновидів креаціонізму, розкритті основних положення креаціонізму „молодої Землі” (моррисіанства) та вияснення ставлення до них православної церкви; висвітленні креативно-катастрофічної доктрини в геологічній стратиграфії; ознайомленні з критикою креаціоністами основних положень еволюційної теорії та аналізі контраргументи противників креаційної теорії; розгляді філософію постмодернізму як передумови появи альтернативних поглядів на час, історичний процес; здатності зрозуміти сутність альтернативної історії, виокремленні найпоширенішої тематики альтернативно-історичних творів, В результаті вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти елементи науково-дослідної роботи, вміти системно оцінювати головні тенденції, динаміку розвитку альтернативістики в історичних дослідженнях та літературі, враховувати проблему випадковості.
Методи та критерії оцінювання
У курсі передбачено 2 змістових модулі. Після завершення відповідних тем для перевірки теоретичних знань та практичних умінь проводяться модульні письмові контрольні роботи (загалом 2). Оцінювання відбувається систематично, упродовж семестру, відповідно до тематичного плану лекційних і семінарських занять. Під час курсу студенти, готують презентації за обраною темою, пишуть реферати і виступають з доповіддю на снмінарському занятті, пишуть есе.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Інна Миколаївна Мороз
Кафедра історії світового українства
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра історії світового українства
Історичний факультет