Україна у війнах імперій (ХІХ–ХХ ст.)

Освітня програма: Етнологія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Україна у війнах імперій (ХІХ–ХХ ст.)
Код дисципліни
ВК 3.2
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати подієву історію та історіографічні дискусії стосовно історії імперій та національних рухів Центрально-Східної Європи, становища українських земель в складі імперій Нового часу. Знати основні воєнні конфлікти за участі України у ХІХ — на початку ХХ ст. Вміти охарактеризувати головні типи національних формувань в складі Австрійської, Російської та Османської імперій. Вміти охарактеризувати головні форми мобілізації військових ресурсів імперіями в Україні. Підтримувати наукову дискусію щодо типологічних особливостей впливу воєнної політики імперій Нового часу на національні рухи українців та інших народів, що населяли Україну. Прийняти рішення щодо вибору теми власного дослідження з історії участі України у війнах імперій ХІХ-ХХ ст.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні особливості та характерні риси формування воєнної політики Російської, Османської та Австро-Угорської імперій щодо українських земель та використання їх мілітарного потенціалу, головні підходи парадигми національного історієписання та дискусійні питання націтворення в історії України та Центрально-Східної Європи. Вміти аналізувати законодавчі, актові та наративні, фото й зображальні джерела, коментувати їх зміст. Володіти елементарними навичками структурно-функціонального аналізу міжнародних відносин нового часу, розвитку національних рухів, методологічних підходів історієписання, історичного аналізу та синтезу.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна передбачає прищеплення студентам базових знань з історії становлення та розбудови українських формувань в складі армій Російської, Османської та Австро-Угорської імперій у ХІХ – на початку ХХ ст., інших національних формувань, що комплектувалися імперіями з українських теренів; вплив імперської військової політики на соціально-політичне життя, культуру та ідеологію суспільств регіону, формування національної свідомості та національних рухів. Мета дисципліни – сформувати у студентів системне уявлення про місце України у воєнних конфліктах східноєвропейських імперій (Австрії, Росії й Туреччини), їх причини, перебіг, форми участі в них населення різних регіонів України (в тому числі поляків, угорців, кримських татар, німців, росіян та євреїв та інших народів), вплив їх на соціум, економіку й культуру, процеси розвитку національних рухів і виникнення національних держав.
Рекомендована та необхідна література
Історія українського війська / За ред. В. Павлова. – Харків: КСД, 2016. Історія українського козацтва. Нариси: у 2 т. / Нац. акад. наук України, Ін-т історії України, НДІ козацтва; [редкол.: В. А. Смолій (відп. ред.) та ін.]. – К.: Києво-Могилянська академія, 2007. – Т. 2. Барадачев А. Г., Цыбулькин В. В., Рожен Л. Н. Кадетские корпуса ХІХ – нач. ХХ вв.: украинское измерение (система обучения и воспитания). – К.: Преса України, 2012. Бачинська О. Бузьке козацьке військо 1785–1817 рр. // Козацтво на Півдні України. Кінець ХVІІІ – ХІХ століття / Автори-упор.: О. А. Бачинська, Л. М. Маленко, О. А. Прігарін, Р. І. Шиян. – Одеса: Друк, 2000. – С. 47-51. Бачинська О. Дунайське козацьке військо. 1828–1868 рр. (До 170-річчя заснування). – Одеса: Астропринт, 1998.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання полягають у виробленні у студентів навички самостійної роботи з історичними джерелами та способів аналізу політики військового будівництва в імперіях ХІХ ст. На прикладі вивчення історії розбудови тимчасових козацьких військ, національних формувань, прищепити уявлення про багатоманітність і різнофакторність цього процесу, на який впливали політичний, соціально-економічний та міжнародний чинники. Сформувати аналітичні навички студентів у джерел з широкого кола питань впливу війн і військової політики на життя суспільства.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Оцінювання роботи під час семінарських занять. Оцінювання презентації індивідуального дослідження. Максимальний бал/пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. Підсумкове оцінювання: залік, максимальна кількість балів, які може отримати студент – 20 балів; Оцінюються такі результати навчання студента як вміння визначати місце України у воєнних конфліктах східноєвропейських імперій (Австрії, Росії й Туреччини), їх причини, перебіг, форми участі в них населення різних регіонів України, їх вплив на соціум, економіку й культуру, процеси розвитку національних рухів і виникнення національних держав. - форма проведення заліку – усна; - мінімальний пороговий рівень залікової оцінки, за якої залік вважається складеним – 12 балів. Необхідна умова допуску до заліку: студент не допускається до заліку, якщо під час семестру набрав менше, ніж 40 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до заліку 48 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Олексій Григорович Сокирко
Кафедра давньої та нової історії України
Історичний факультет

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра давньої та нової історії України
Історичний факультет