Дослідницькі парадигми в соціальних науках
Освітня програма: Гендерні студії (пpoгpaма з можливістю подвійного дипломування з Лундським університетом, Швеція)
Структурний підрозділ: Факультет соціології
Назва дисципліни
Дослідницькі парадигми в соціальних науках
Код дисципліни
ОК01
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
1.1 Знати основні методологічні принципи отримання знання в позитивістській, інтерпретативній, критичній парадигмах.
1.2 Знати понятійний апарат і предметну специфіку означених парадигм.
2.1 Визначати пізнавальний потенціал парадигм в дослідницький практиці.
2.2 Оцінювати евристичні можливості дослідницьких парадигм в пізнанні сучасних соціальних явищ і процесів.
3 Презентувати дослідницький проект.
4 Здійснювати самостійно аналітичну, дослідницьку та пошукову діяльність.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основні етапи розвитку соціології, ключові напрямки сучасної соціологічної теорії.
2. Вміти працювати з наукової літературою та першоджерелами.
3. Володіти понятійним апаратом сучасної соціологічної теорії.
Зміст навчальної дисципліни
І. Методологічні засади парадигмального підходу.
1 «Дослідницька парадигма»: походження і зміст поняття.
2 Можливості та перспективи застосування парадигмального підходу до систематизації соціологічного знання.
3 Критерії систематизації парадигм в соціології: специфіка історичного та методологічного підходів.
ІІ. Парадигмальний підхід в сучасній соціологічній теорії.
4 Поліпарадигмальний характер сучасного соціологічного теоретизування.
5 Альтернативи парадигмальному підходу для опису розвитку та систематизації наукового знання: теорія «дослідницьких програм» І.Лакатоса та «дискурсивної формації» М.Фуко.
6 Актуальність парадигмального підходу для сучасного соціологічного теоретизування.
Рекомендована та необхідна література
1. Ritzer G., Smart B. Handbook of Social Theory. Thousand Oaks, CA: Sage, 2001. – Р. 1-11, 386-394.
2. Девятко И.Ф. Модели объяснения и логика социологического исследования. - М.: , 1996 - C. 35-58, 74-93.
3. Иванов Д.В. Парадигмы в социологии: учеб. пособие. – Омск: Изд-во ОмГУ, 2005. – С. 4-6, 38-66.
4. Ионин Л.Г. Философия и методология эмпирической социологии: Учеб. пособие. - М.: Изд. дом ГУ ВШЭ, 2004. – С. 54-93, 127-141.
5. Кун Т. Структура наукових революцій. - К.: Port-Royal, 2001. - с. 6-14, 186-224.
6. Лакатос И. Методология научных исследовательских программ // Вопросы философии. – 1995. – № 4. – С. 134–154.
7. Ритцер Дж. Современные социологические теории. 5-е изд.. - СПб.: Питер, 2002 - C.569-578.
8. Тернер Дж. Структура социологической теории. Пер.с англ.. - М.: Прогресс, 1985 - C. 27-41, 385-416.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, практичне заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
1. активна робота на практичних заняттях: 22 балів/11 балів.
2. виконання контрольних робіт: 20 балів/14 балів (2 роботи по 10 максимальних або 7 мінімальних бали за кожну).
3. виконання та презентація результатів дослідницького завдання: 18 балів/11 балів.
підсумкове оцінювання: письмовий іспит 40 балів (20 максимальних балів або 12 мінімальних балів за кожне питання білету). Мінімальний бал успішного складання (отримання загальної позитивної оцінки) іспиту – 24 бали.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни