Проблеми культурної ідентичності в сучасному світі
Освітня програма: ОНП Культурологія 2020
Структурний підрозділ: Філософський факультет
Назва дисципліни
Проблеми культурної ідентичності в сучасному світі
Код дисципліни
ВБ 1.1
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 1. Розуміти специфіку та особливості реалізації
культурних ідей, образів, та смислів, а також критично оцінювати можливості їхньої інтерпретації для розв’язання суспільно-значимих проблем.
ПРН 2. Аналізувати текстові та візуальні джерела інформації щодо культурних явищ та процесів, верифікувати інформацію у відповідності до професійних задач.
ПРН 3. Аналізувати культурні права та свободи людини, форми та механізми їхньої ідентифікації, інкультурації, культурної адаптації з урахуванням регіональної специфіки
ПРН 6.Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення
професійних питань, презентації результатів досліджень та проектів.
ПРН 7. Оцінювати історичні здобутки та новітні
досягнення культурології.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення цього курсу студенти мають знати основні етапи та характеристики історико-культурного процесу; основні культурологічні поняття та категорії; основи політології, етики, культури повсякденності; основні культурологічні теорії та методи культурологічних досліджень, у т.ч. методи філософії культури, культурної антропології, соціології культури.
2. Вміти виокремлювати та аналізувати інформацію щодо проявів феномену культурної ідентичності, процесу культурної ідентифікації, номенклатури ідентитетів та ідентифікаторів та застосовувати основні терміни, категорії і класифікації культурології задля виокремлення та аналізу проблем культурної ідентичності в сучасному світі, специфіки та особливостей процесу культурної ідентифікації; передбачати ймовірні суперечності культурних ідентичностей в полікультурному світі, знаходити адекватні механізми їх вирішення та застереження.
3. Володіти елементарними навичками роботи з консолідованою інформацією,
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна «Проблеми культурної ідентичності» належить до переліку дисциплін вільного вибору студента. Навчальна дисципліна знайомить студентів з основною тематикою міждисциплінарного дискурсу стосовно феномену ідентичності. Аналізується наукова «кар’єра» поняття «ідентичність» в історичному контексті міждисциплінарних досліджень (філософія, психологія, соціологія, політологія, культурологія та інш.), зокрема історія його виникнення, початкові змісти та еволюція сутностей. Визначається предмет, теоретико-методологічні основи, завдання, основні напрями та проблематика сучасних досліджень феномену ідентичності. Розглядається структура ідентичності, з’ясовуються її кінцеві засади – ціннісні детермінанти. Досліджується варіативність сутнісного наповнення поняття «культурна ідентичність». Виокремлюється проблемне поле культурної ідентичності. Розглядаються особливості процесу ідентифікації, номенклатура ідентитетів та ідентифікаторів, а також стратегії набуття культурної ідентичності. Основна увага приділяється суперечностям культурних ідентичностей в сучасному глобалізованому світі загалом та в Україні зокрема. Розглядаються суперечності культурних ідентичностей в сучасному світі (Україна; країни Західної Європи (Іспанія, Бельгія, Великобританія), Туреччина, Ірак, Іран, Індія).
Рекомендована та необхідна література
Декомб В.Клопоти з ідентичністю.– К.: Стилос, 2015. – 281 с.
Нагорна Л. Соціокультурна ідентичність: пастки ціннісних розмежувань/ Лариса Нагорна. – К.: ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2011. –272 с.
Сміт Е. Національнаідентичність. – К.: Основи,1994. – 224 с.
Бистрицький Є. Національна ідентичність і громадянське суспільство / Є Бистрицький, С. Пролєєв, С. Лозниця. –К.:Дух і літера, 2018. – 464 с.
Богомолов О., Семиволос І., Данилов С. Іслам і політика ідентичності в Криму: від символічних війн до визнання культурного розмаїття. – К., 2009.– 56 с.
Бойчук С.С. Феномен культурної ідентичності:філософсько-методологічний аналіз: автореф. дис... канд. наук: 09.00.04 – К.,2009. – 20 с.
Фукуяма. Ф. Ідентичність. Потреба в гідності й політика скривдженості. – К.: Наш формат, 2020. – 192 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Оцінювання семестрової роботи:
1. Участь у дискусіях: 10/15 балів.
2. Аналітична робота за першоджерелами: 4/8 балів.
3. Індивідуальна проектна робота: 18/30 балів.
4. Контрольна робота: 4/7 балів.
Усі види робіт в семестрі мають у підсумку:
- в максимальному вимірі 60 балів
- в мінімальному вимірі 36 балів
Підсумкове оцінювання у формі іспиту:
Іспит у письмовій формі: 24 / 40 балів.
Екзаменаційне оцінювання відбувається в письмовій формі. Білет складається з 2 питань, кожне з яких оцінюється за шкалою 20 балів, що в загальному підсумку дає 40 балів за іспит.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Валентина
Григорівна
Нападиста
Кафедра етики, естетики і культурології
Філософський факультет
Філософський факультет
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра етики, естетики і культурології
Філософський факультет