Методологія дослідження соціальних нерівностей

Освітня програма: Соціологія

Структурний підрозділ: Факультет соціології

Назва дисципліни
Методологія дослідження соціальних нерівностей
Код дисципліни
ОК05
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
9
Результати навчання
1.1 Знати сучасні дискусії та теоретичні інтерпретації щодо проявів соціальних нерівностей. 1.2 Знати провідні сучасні методологічні підходи до дослідження комплексних соціальних нерівностей, їх пізнавальні можливості та обмеження. 2.1 Вміти обгрунтовувати вибір дослідницької методології та розробляти програму дослідження комплексних соціальних нерівностей. 2.2. Вміти здійснювати діагностику та інтерпретацію проявів соціальних нерівностей із застосуванням сучасних методологій. 2.3. Вміти здійснювати пошук та аналіз емпіричних даних щодо проявів соціальних нерівностей, спираючись на сучасні теорії, методології й бази даних. 3.1. Демонструвати вміння працювати в міжнародному контексті, зокрема читати професійну літературу, писати й дискутувати. 4.1 Демонструвати вміння самостійного та відповідального проєктування дослідження нерівностей із застосуванням сучасних методологій та дослідницького досвіду глобальної соціології.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основи теорії соціальної структури і стратифікації; 2. Вміти працювати з соціологічними даними, здійснювати їх математико-статистичний аналіз; 3. Володіти навичками роботи з англомовною науковою літературою.
Зміст навчальної дисципліни
Виклики соціальних нерівностей суспільству і соціології. Дилеми нерівностей, дослідницькі стратегії та методології. Багатокритеріальні функціональні методології: комплексні нерівності статусів, нерівності людського існування (Г.Тьорборн). Неоінституціональні методології: Capability approach (А. Сен, LSE). Методології класового та кроссекційного аналізу. Сприйняття соціальних нерівностей в суспільстві. Методології дослідження економічних нерівностей та дискримінації. Методології дослідження нерівностей рівня та якості життя. Класові методології Дж.Голдторпа, Г. Еспін-Андерсен, А.Соренсена: нерівність зайнятості, ринкової, трудової, рентної ситуацій. Неомарксистська класова методологія Е.О.Райта: відносини контролю, власності, експлуатації, соціального відчуження. Соціокультурні методології класового аналізу П. Бурдьо, М. Севеджа. Методологія Європейської соціально-економічної класифікації. Пізнавальні перспективи методологій та невирішені питання в дослідж.соціал.нерівностей
Рекомендована та необхідна література
Коваліско Н., Макеєв С. Економіка і соціологія нерівності: емпіричний вимір глобальних тенденцій / //Соціологія: ТММ. – 2018. – №3. – С.5-24. Малиш Л. Принципи та правила вимірювання структурних нерівностей у соціології. – К.: НаУКМА, 2019. – 370 с. Методика розрахунку показників соціальних виключень та стану бідності за умовами життя, затверджена наказом Державної служби статистики України від 29.12.2017 №340. Райт, Е. О. (Ред.). Підходи до класового аналізу \ Пер.з англ. -К.: Ін-т соціології НАНУ, 2019. – 287 с. Симончук О. Соціальні класи в сучасних суспільствах: евристичний потенціал класового аналізу. К.: Ін-т соціології НАНУ, 2018.–416 c. Соціальні нерівності: сприйняття українським суспільством \ Бакіров В., Куценко О., Сокурянська Л. (ред.). – Харків: САУ, 2018. –http://sau.in.ua/app/uploads/2019/07/ZVIT_SOCZIALNI-NERIVNOSTI_2018_.pdf
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, практичні заняття, самостійна робота, групове міні-дослідження.
Методи та критерії оцінювання
1) Усна відповідь, експрес-опитування, участь у дискусії - РН 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.3. 2) Тестовий контроль - РН 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.3. 3) Практичні, аналітичні завдання - РН 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 4.1. 4) Аналітична записка - РН 2.1, 2.2, 2.3, 4.1. 5) Командний дослідницький проєкт - РН 2.1., 2.2, 2.3, 3.1. 6) Розробка методології дослідницького проєкту – РН 2.4, 4.1. 7) Презентації та обговорення результатів аналітичної роботи і командного проєкту - РН 3.1, 4.1.
Мова викладання
українська