Дослідницькі парадигми в соціальних науках

Освітня програма: Соціологія

Структурний підрозділ: Факультет соціології

Назва дисципліни
Дослідницькі парадигми в соціальних науках
Код дисципліни
ВБ1.7
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
1.1 Знати сучасні теоретичні підходи і дослідницькі парадигми в соціальних науках. 1.2 Знати актуальні проблеми дослідницьких парадигм у сучасні соціології. 2.1 Визначати, оцінювати та використовувати пізнавальний потенціал основних дослідницьких парадигм при проведенні емпіричного дослідження в соціології
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основні соціологічної теорії. 2. Знати основні методи збору та аналізу соціологічних даних. 3. Володіти навичками роботи з англомовною науковою літературою.
Зміст навчальної дисципліни
І. Класичні соціологічні парадигми. 1 Моделі наукового пояснення і дослідницькі парадигми. 2 Формування і еволюція позитивістської парадигми в соціології. Об’єктивізм та його значення для становлення соціології. 3 Проблема наукового розуміння та інтерпретативні парадигми в соціології. ІІ. Парадигми сучасної соціології. 4 Проблема мультипарадигмальності у сучасній соціології. 5 Пізнавальний потенціал і вибір дослідницької парадигми при проведенні емпіричного дослідження в соціології.
Рекомендована та необхідна література
Основна: (Базова) 1. Ритцер Дж. Современные социологические теории. – 5-е изд..- СПб.: Питер, 2002. - 688 с. http://www.soc.univ.kiev.ua/uk/library/sovremennye-sociologicheskie-teorii-5-e-izd 2. Ritzer G., Stepnisky J. Modern sociological theory. – 8th ed. SAGE Publications, 2017. 3. Ионин Л.Г. Философия и методология эмпирической социологии. ИД ГУ ВШЭ, 2004. Додаткова: 1. Кун Т. Структура научных революций: Пер.с англ.- Москва: ООО 'Издательство АСТ', 2001. - 608 с. http://www.soc.univ.kiev.ua/uk/library/struktura-nauchnyh-revolyuciy-pers-angl-tkun-sostvyukuznecov 2. Стівен Гокінґ, Леонард Млодінов. Великий замисел. Переклад з англійської: Микола Климчук; ілюстрації: Пітер Болінґер. Харків: КСД, 2017 (3 розділ. Що є реальність). 3. Мельников А.. К проблеме метапарадигмальной типологизации социологического знания // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціологія. – 2017. – №. 8.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
1. КР 1 (груповий аналітичний письмовий звіт, презентація та обговорення «Пізнавальний потенціал дослідницьких парадигм») з теми 1, теми 2, теми 3, РН 1.1, РН 1.2, = 20 балів/12 балів. 2. КР 2 (груповий аналітичний письмовий звіт та презентація «Актуальні проблеми дослідницьких парадигм у сучасні соціології») з теми 4, теми 5, РН 1.2, РН 2.1 з теми 2, РН 1.2 = 20 балів/12 балів. 3. Підсумковий індивідуальний аналітичний звіт «Обґрунтування вибору дослідницької парадигми для магістерської кваліфікаційної роботи», РН 1.1, РН 1.2, РН 2.1 (письмовий звіт, презентація та обговорення) з теми 1, теми 2, теми 3, теми 4, теми 5, РН 2.1 = 20 балів/12 балів. підсумкове оцінювання: письмовий іспит РН 1.1, РН 1.2, РН 2.1 40 балів/24 бали.
Мова викладання
українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра методології та методів соціологічних досліджень
Факультет соціології