Моделювання та прогнозування соціальних процесів

Освітня програма: Соціологія

Структурний підрозділ: Факультет соціології

Назва дисципліни
Моделювання та прогнозування соціальних процесів
Код дисципліни
ВБ1.9
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
1.1 Знати сучасні моделі, що застосовуються у соціології та їх класифікацію. 1.2 Знати моделі агрегації та сегрегації. 1.3 Знати моделі прийняття групових рішень. 1.4 Знати моделі теорії ігор. 1.5 Знати моделі поширення інформації та демографічні моделі. 2.1 Вміти використовувати моделі теорії ігор для прийняття стратегічних рішень 2.2 Вміти обґрунтовувати та інтерпретувати результати групових рішень. 2.3 Вміти інтерпретувати математичні моделі на рівні опису та результату.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати базові методи збору аналізу соціологічної інформації, елементи теорії графів та матричної алгебри. 2. Вміти працювати з комп’ютером, знаходити наукову інформацію у Інтернеті, вміти інтерпретувати дані. 3. Володіти елементарними навичками роботи з масивами даних та методами візуалізації даних.
Зміст навчальної дисципліни
I. Нечислові моделі. 1. Моделі та їх класифікація. 2. Моделі сегрегації та агрегації. 3. Клітинні автомати та гра "Життя". 4. Моделі прийняття групових рішень. II. Числові моделі. 5. Теорія ігор. 6. Моделі динаміки популяції та поширення.
Рекомендована та необхідна література
1. Gabaix, X. Zipf’s Laws for Cities: An Explanation, The Quarterly Journal of Economics, Vol. 114, No. 3 (Aug., 1999), pp. 739-767 2. Schelling T. Dynamic models of segregation.-Journal of Mathematical Sociology.-1971, vol.1,pp 143-186 3. Бреер В.В. Модели толерантного порогового поведения.- Проблемы управления №1, 2016, с.11-20, URL: pu.mtas.ru/archive/Breer_116.pdf 4. Захаров А. В. Теория игр в общественных науках: учебник для вузов.- Москва: Изд. дом Высшей школы экономики, 2015. - 304 с (с 11-46, 80-99) URL: https://sociology.knu.ua/uk/library/teoriya-igr-v-obshchestvennyh-naukah-uchebnik-dlya-vuzov 5. Малков С. Ю. 2004. Математическое моделирование исторической динамики: подходы и модели // Моделирование социально-политической и экономической динамики / Ред. М. Г. Дмитриев. — М.: РГСУ. — с. 76-188.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, відео урок, дистанційний курс, самостійна робота у Moodle
Методи та критерії оцінювання
1. Презентація 1 за однією з моделей тем 1-4, РН 1.1, РН 1.2, РН 1.3 – 30 балів/18 балів. 2. Підсумкова контрольна робота 1 з тем 1-4, РН 1.1, РН 1.2, РН 1.3, РН 2.2, РН 2.3 – 10 балів/7 балів 3. Презентація 2 за однією з моделей тем 5-6 – РН 1.4, - 30 балів/18 балів. 4. Підсумкова контрольна робота 2 з тем 5-6, РН 1.4, РН 1.5, РН 2.1, РН 2.2 та РН 2.3– 10 балів/7 балів. 5. Доповнення – РН 1.1, РН 1.2, РН 1.3, РН 1.4 16 балів/8 балів . 6. Есе РН 1.1, 4 бали / 2 бали. підсумкове оцінювання – залік
Мова викладання
українська