Сучасний український конституціоналізм: проблеми теорії та практики

Освітня програма: Право. Магістр. Заочна.

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут права

Назва дисципліни
Сучасний український конституціоналізм: проблеми теорії та практики
Код дисципліни
ВБ.01.04.13
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
1
Результати навчання
Студенти здатні узагальнювати існуючі концепції та доктрини щодо основоположної категорії «конституціоналізм», його сутнісного значення, системно-структурних особливостей на прикладі типів (моделей) конституціоналізму; розуміти специфіку конституційних цінностей та принципів які складають основу конституціоналізму; аналізувати сучасні тенденції розвитку українського конституціоналізму; орієнтуватись в практиці верховних (конституційних) судів, які розкривають змістовні характеристики конституціоналізму.
Форма навчання
Заочна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати загальні підходи до розуміння поняття «конституціоналізм», характеризувати особливості українського конституціоналізму як моделі в рамках європейського типу конституціоналізму; аналізувати сучасний стан розвитку конституціоналізму як основоположної концепції в конституційному праві, яка розкривається через структуру конституційно захищених цінностей і принципів; розуміти особливості різних конституцій та конституційних актів, які діють в сучасних демократіях; аналізувати практичні аспекти Конституції України, її сутнісний зміст через інтерпретаційну діяльність Конституційного Суду України.
Зміст навчальної дисципліни
В межах навчальної дисципліни вивчаються питання становлення ідеї конституціоналізму у ХVIII ст., сутності поняття «конституціоналізм», його структурної характеристики, виокремлення типів та моделей конституціоналізму, етапів їх формування і розвитку. Також досліджуються основоположні ідеї, які охоплює собою конституціоналізм як доктрина про обмежене правління, що досягається за допомогою системи цінностей та принципів: поділ влади, рівність, людська гідність, людські права, верховенство права (правовладдя), демократія тощо. Окрема увага приділяється українському конституціоналізму, який засадничо формується на доктринальних підвалинах, що розроблені західною правничою доктриною. Практичною складовою дисципліни є звернення до практики верховних (конституційних) судів, які через інтерпретаційну діяльність формують сучасний стан та перспективи розвитку конституціоналізму.
Рекомендована та необхідна література
1. Грищук О.В. Конституційні цінності: філософські та судові аспекти. Монографія. Видання 2-е доопр. і допов. Київ: Ваіте, 2020. 530 с. 2. Забокрицький І.І. Транснаціоналізація сучасного конституціоналізму: теоретико-правовий вимір: дис. ... докт. юр. наук. Львів, 2021. 463 с. 3. Матат А.В. Про український конституціоналізм та його розвиток в період відновлення незалежності України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Юридичні науки. 2021. Випуск 3(118). C. 73-76. 4. Речицький В. В. Неформальний конституціоналізм-ІІ. Друге, доповнене видання. Харків: ТОВ «Видавництво “Права людини”», 2021. 440 с. 5. Савчин М.В. Сучасні тенденції конституціоналізму у контексті глобалізації та правового плюралізму: монографія. Ужгород: РІК-У, 2018. 440 с. 6. Barber N. W. The principles of constitutionalism. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press, 2018. 276 p.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекційні та семінарські заняття проводяться з використанням методу сократівського діалогу, колоквіуму, дискусійні обговорення, case study, тести, есе, розв’язання правової задачі, виконання індивідуальних завдань.
Методи та критерії оцінювання
Для визначення рівня засвоєння навчального матеріалу використовують поточний та підсумковий контроль. Методи оцінювання - вид роботи/діяльності здобувача, за яким буде оцінюватися рівень досягнення результатів навчання (тестування, індивідуальна робота, самостійна робота тощо і мінімальний пороговий рівень, після досягнення якого зараховується позитивна оцінка) – та критерії оцінювання доводяться до відома здобувачів перед початком вивчення дисципліни викладачем, який веде семінарські заняття. При поточному контролі оцінці підлягають рівні «Знання», «Розуміння», «Застосування», «Аналіз»/»Синтез»/»Оцінка». Він включає тематичне оцінювання і модульний контроль. Максимальна кількість балів, яку у сукупності може набрати здобувач при поточному контролі – 40, при підсумковому – 60. Підсумкова оцінка з дисципліни виставляється за 100-бальною шкалою (за шкалою оцінювання ECTS) та національною шкалою.
Мова викладання
українська