Роль словянських мов у формуванні української мови

Освітня програма: Східнослов"янська філологія та англійська мова:теор.і пр.студ.:білор. та українська мови і літ.

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Роль словянських мов у формуванні української мови
Код дисципліни
ННД 11
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН2. Упевнено володіти державною та іноземною (білоруською, англійською, чеською/хорватською) мовами для реалізації письмової та усної комунікації, зокрема в ситуаціях професійного й наукового спілкування; презентувати результати досліджень державною та іноземною мовами. ПРН7. Аналізувати, порівнювати і класифікувати різні напрями і школи в слов’янській (білоруській), українській та англійській лінгвістиці. ПРН9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти славістики (білорусистики) й україністики. ПРН11, ПРН18. Повний перелік результатів навчання за освітньою програмою подано у пункті “Профіль програми”.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основи пропедевтичних курсів гуманітарного циклу, основні положення історії та історичної граматики української мови та білоруської мови, роль лексичних запозичень у функціонуванні української літературної мови, актуальні напрямки розвитку сучасної мовознавчої думки. Уміти орієнтуватися у функціональному та територіальному розподілі лексичного складу української мови, збирати, аналізувати та інтерпретувати інформацію щодо походження феноменів та явищ мови, планувати і оцінювати власну роботу; застосовувати інтерактивні і мультимедійні засоби в практичній пізнавальній діяльності. Володіти елементарними навичками наукового дослідження та управління інформацією; критичного ставлення до аналізованих явищ; використання іншомовних фахових інформативних джерел; роботи з науковими текстами; продукування складних усних і письмових повідомлень; взаємодії і співробітництва у навчанні у ситуаціях пошукового характеру.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна належить до науково-дослідницького складника ОП. Мета і завдання предмету “Роль слов'янських мов у формуванні української мови” – надати студентам-білорусистам систематизовані знання щодо походження, шляхів запозичень та хронологічних етапів формування лексичного та фразеологічного складу сучасної української літературної мови; навчити студентів застосовувати на практиці принципи етимологічного аналізу лексики слов'янських мов задля формування фахових компетентностей майбутніх славістів, здатних до вирішення складних спеціалізованих завдань, здійснення аналітичних досліджень та розробки стратегій мовної політики. Методологічною основою курсу є комбінація елементів когнітивної лінгвістики, етимологічного, порівняльно-історичного та соціолінгвістичного методів. Дисципліна складається з двох модулів. Заняття проводяться у вигляді лекцій і практичних занять із застосуванням інтерактивних методів навчання. Завершується дисципліна заліком.
Рекомендована та необхідна література
Брайчевський М. Походження слов’янської писемності. — К., 1998. Етимологічний словник української мови. – К., 1982-2012 і наст. Лукінова Т.Б. Нариси з історії славістики в Україні. — К., 2018. Мельничук О.С. Словник іншомовних слів. – К.: Головна ред. укр. рад. енциклопедії АН УРСР, 1975. Півторак Г.П. Походження українців, росіян, білорусів та їхніх мов : міфи і правда про трьох братів слов'янських зі "спільної колиски". – Київ: Академія, 2001. – 148 с. Українська мова. Енциклопедія / Ред. В.М. Русанівський, О.О. Тараненко, М.П. Зяблюк. - К., 2000. Яровий В.І., Рудяков П.М., Шумило В.П., Ілюшин І. І., Лиман С. І. Історія західних і південних слов'ян (з давніх часів до ХХ ст.) – К., 2001.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, практичні заняття, самостійна робота, залік.
Методи та критерії оцінювання
Упродовж семестру здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форми контролю: відповідь на практичному занятті (7/10 б.), доповідь-аналіз наукової літератури (4/10 б.), реферат / презентація (5/10 б.), модульна контрольна робота (5/10 б.). Загальна оцінка за семестр складається із балів, отриманих за аудиторну роботу (яка синтезує і самостійну роботу з опрацювання теоретичного матеріалу для підготовки до аудиторної: усні відповіді, доповнення, письмові роботи, захист презентації) та за самостійну роботу (підготовка реферату / презентації). Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання. Студенти, які набрали мінімально позитивну кількість балів - 60, отримують - "зараховано"
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни